(Bit) Off topic: Ludska hlupost

Úterý Leden 15 11:08:19 CET 2002

On Tue, Jan 15, 2002 at 10:09:47AM +0100, Vaclav Ovsik wrote:

> No tak to nebude databaze v nektere normalni forme. Sorry uz si nepamatuju
> ty definice 1NF - 4NF. Duplicita bude asi odporovat snad 3NF (uz nevim).
> Definice normalnich forem je v kazde ucebnici databazovych systemu.
> Jakmile ty normalni formy clovek pochopi, uz si to pri navrhu zazije
> a navrhuje databaze spravne. Pokud nekdo navrhne takovouhle blbost,
> zrejme vubec neni vzdelan v oblasti databazovych systemu.
> Duplicita prinasi tezke problemy pri aktualizaci zaznamu
> a bude z toho pekna prasecina.

Ono zalezi na tom, co prohlasite za entitu. Pokud je pro Vas dulezite
studium a ty fyzicke (chodici) osoby Vas nezajimaji, klidne to takhle
muzete delat, aniz byste z toho mel spatne spani.

V kolika obalkach Vam chodi vypisy z banky, u ktere mate vice uctu?
Mne jich po novem roce prislo uz asi osm, z jedne banky. A zrovna
u tehle pozitivne vim, ze ona vi, ze ty ucty patri jedne osobe,
protoze je vsechny na Internetu vidim naraz, takze by par obalek mohla
usetrit. Ale pokud je zakladni entita, se kterou pracujete, neco
jineho nez fyzicka osoba, nemate moc motivace se temi duplicitami
nejak zabyvat.

Navic, jak uz jsem byl poznamenal, duplicitam se nevyhnete. Muzete
si klidne navrhnout schema

				 /	zamestnancky pomer
osoba a jeji osobni udaje	<
				 \	jiny zamestnanecky pomer

Jenze pokud potrebuje personalistka zavest rychle dohodu o provedeni
prace o nekom, u koho moc netusi, jake osobni udaje ma, velice rychle
zjistite, ze tam mate tu osobu dvakrat. Ona ta geneze je vetsinou
takova, ze osoba je nejdrive zavedena chybne (spatne rodne cislo, jen
priblizne bydliste) a po dvou letech zacne spolupracovat s jinym
oddelenim (fakultou) a jina personalistka osobu zavede znova a lepe.
Coz je lidsky pochopitelne -- ona vlastne nema duvod predpokladat, ze
tento Vladislav Novotny, narozeny 1. 3. 1965 je vlastne Vladimir
Novotny, narozeny 3. 1. 1965 (vsichni ho znaji jako Ladu).

Muze se zdat, ze je to prkotina, protoze se proste to treti zamestnani
(navazane na druhy (duplicitni) osobni zaznam) prehodi na ten prvni
zaznam a ta duplicita se delete smaze. Jenze v tom okamziku zjistite,
ze ta duplicitni osoba jeste chodi na obedy, vede diplomky, publikuje,
ma pristupove karty, atd, atp, proste ze identifikace te osoby je
rozlezla po celem systemu, ktery jste nad tou radoby jedinecnou
identifikaci osoby vybudoval. A to bez ohledu na to, ze databaze je
v normalnich formach, co jich kolem beha. Nevim-li, ze zavadim
duplicitu, tezko to pozna hloupy pocitac.

   .project: Perl, DBI, Oracle, MySQL, auth. WWW servers, DBD::XBase.