(Bit) Off topic: Ludska hlupost

Karel Zak zakkr na zf.jcu.cz
Úterý Leden 15 11:56:00 CET 2002

On Tue, Jan 15, 2002 at 11:17:40AM +0100, Honza Pazdziora wrote:

> Mozna, mozna ne. Myslite napriklad, ze kdyz uchazeci o studium
> podavaji prihlasky, ze jsou schopni napsat na vsechny prihlasky stejne
> rodne cislo a stejne bydliste, abyste z toho mohl odvodit, ze onen Jan
> Novak je vlastne jedna a ta sama osoba, a ze mu tudiz nemate vytvaret
> dalsi zaznam v osob, ale pouze k existujicimu vytvorit zaznam
> o zakovi? A ktera osobni data jsou pak spravna, ta z papirove
> prihlasky, kterou drzite v leve ruce, nebo z prihlasky v prave ruce? ;-)

 Kdyz tak sleduji tuto debatu -- mozna neni od veci si stanovit
 urcitou uroven pesimismu a relativismu. Jinak nenapisete nikdy
 zadny system :-)

 Co se tyka duplicit u studentu tak ty by nemeli byt, protoze
 jsou skolami kazdorozne v CR odevzdavany a celostatne kotrolovane.
 VS dle studentu dostavaji penize. To se netyka primaciho rizeni,
 ktere je asi opravdu treba brat jako zalezitost spinavych dat (i
 kdyz asi by melo platit, ze osoba delajici primacky je tataz
 jako ta co pak nastoupi studium.:-)

 Vzdy zalezi o co jde. V nejakem registru organu nebo DB krevnich
 rezerv bych se neidealnosti dost desil :-) IMHO je zivot otazka
 priorit a pokud nekdo ma zajem udelat v nejake organizaci DB osob
 bez duplicit tak to dokaze. Zalezi na tom jak moc chce. Jak uz psal
 Honza tak je to vetsinou organizacni problem, kdy nekdo chce a nekdo
 ne a ruzne casti organizace maji ruzne priority a pritom by se v
 idealizovane podobe IS chtelo, aby tyto casti organizace zili nad
 spolecnou DB.

 Znam pripad kdy VS ma tri agendy a v kazde ma jine utvary/katedry a
 to proste proto, ze u jednoho se sleduji ucetni operace a jineho mzdy
 a u dalsiho studijni zalezitosti. Taktez jsem mel zaludecni problemy
 kdyz jsem to zjistil, ale kdyz jsem se bavil s lidma z techo tri
 ruznych stran tak jsme zjistil, ze kazdy ma svou urcitou pravdu. A
 problem dostat to "pod jednu strechu" muze byt nejen technologicke.

 Reseni je slozite a neprislusi programatorum, ale managementu dotycne
 organizace (coz je obecne na VS v CR problem, protoze zadny
 profesionalni managment nemaji, maji jen akademicne profesionali coz
 je neco naprosto jineho. Bohuzel to zatim nikoho nazajima).

> Teoreticky to takhle navrhnout muzete. Pokud ale tech osob mate 50k+
> (nebo deset milionu), nemuzete pocitat s tim, ze je svet idealni.

 Jde o to bude-li neidealnost jen odchylaka (treba 1%) nebo
 systemovy problem (s 50%).

 Karel Zak  <zakkr na zf.jcu.cz>
 http://home.zf.jcu.cz/~zakkr/

 C, PostgreSQL, PHP, WWW, http://docs.linux.cz, http://mape.jcu.cz