diplomka v latexu nebo docbooku?

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Úterý Květen 7 12:41:59 CEST 2002

Ladislav Dobias wrote:

> Myslim, ze existuje verze, ktera podporuje Unicode, jmenuje
> se Omega a je v kazde znamejsi distribuci TeXu (teTeX,
> mikTeX, fpTeX,TeXlive,...). Ja jsem ji ale jeste nepouzil...

Já osobně také ne, ale co jsem slyšel od ostatních, tak Omega není zatím
žádná výhra.

> K cemu by se toto vlastne dalo pouzit?

Tak si třeba v nějakém dokumentu napíši za sebe dva znaky -- a chci je
skutečně vysázet jako tyto dva znaky (Může jít třeba o XML komentář <!--
--> nebo o dekrementaci proměnné $i--). Když to převedu do TeXu,
většinou se to slije na pomlčku a výpisy programů jsou pokažené.
Nejlepší je, že toto se děje jen s fonty, které tuto ligaturu mají
definovanou. Některé (např. Courier) ji mají vypnutou.

Jak takový problém obejít. Dá se dělat otravné předzpracování, dá se z -
udělat aktivní znak, ale pak zase nefunguje moc TeX, protože tento znak
se používá i pro mínus. Radiši už to nebudu rozebírat, je to zkrátka
hrůza.

Myšlenka, že -- se nahradí pomlčkou je geniální, když člověk píše
dokumenty přímo v TeXu, ale když se to do něj konvertuje z něčeho
jiného, tak je to k zbláznění.

> Problem je asi s tim MathML, rucne to pise pouze blazen. :-)

Přesně tak. Vzorce v MathML na počet řádek jsou stejně dlouh= jako ty v
TeXu na počet znaků (přibližně).

> Mluvis tady o konverzi MathML -> TeX, ale existuje i
> obracena? To by pak bylo skvele, protoze TeXova slozitost
> psani vzorcu se mi jevi temer minimalni.

Do DocBooku lze vkládat i přímo TeX:

http://docbook.sourceforge.net/release/xsl/current/doc/fo/tex.math.in.alt.html

Jinak nějaké konvertory z TeXu do MathML existují, ale s ničím
konkrétním nemám zkušenost. Minimálně to umí editor rovnic od firmy,
která dělala i editor rovnic do Wordu. Ale ta plní verze umí i TeX a
MathML.

				Jirka