trocha dotazu a omluva

Jirka Kosek jirka na kosek.cz
Pondělí Květen 13 12:13:03 CEST 2002

st0rm na volny.cz wrote:

> Tusim, ze docbook je DTD pro dokumenty. A ted mne zajima, jestli
> poskytuje stejne "typy" dokumentu jeko (La)TeX; tj. report, article,
> book atd.

V podstatě jakýkoliv element DocBooku můžete použít jako kořenový.
Nejčastěji se jako kořenový element používají:

book -- pro zápis knihy
article -- pro článek
reference -- pro referenční přehled
qandaset -- seznam otázek a odpovědí FAQ
set -- sada několika knih

> Chtel bych vedet, jestli jsou jiz definovane XSL(T) pro dane "typy"
> dokumentu.

Styly jsou jedny, neliší se podle toho jaký element je kořenový. Nicméně
např. věci jako vzhled titulní strany a generování obsahů jsou pro
jednotlivé elementy odlišné. Navíc lze výsledek stylů velmi snadno
ovlivnit velkým množstvím parametrů:

pro HTML: http://docbook.sourceforge.net/release/xsl/current/doc/html/

pro FO (tisk):
http://docbook.sourceforge.net/release/xsl/current/doc/fo/

> Lze docbook pouzit opravdu s jakymkoli XML/XSL parserem ???

Čistě teoreticky ano, v praxi narazíte na to, že některé XSLT procesory
obsahují chyby, kvůli kterým nezvládnou XSL styly pro DocBook. Osvědčené
procesory jsou Saxon a xsltproc, naopak Xalan XSL styly nezvládá (je v
něm chyba).

> Ted jeden trochu pravnicky. Da se beztrestne DTD rozsirit o dalsi
> elementy ???

Jistě. Stačí se podívat na začátek DTD:

     Permission to use, copy, modify and distribute the DocBook XML DTD
     and its accompanying documentation for any purpose and without fee
     is hereby granted in perpetuity, provided that the above copyright
     notice and this paragraph appear in all copies.  The copyright
     holders make no representation about the suitability of the DTD for
     any purpose.  It is provided "as is" without expressed or implied
     warranty.

     If you modify the DocBook DTD in any way, except for declaring and
     referencing additional sets of general entities and declaring
     additional notations, label your DTD as a variant of DocBook.  See
     the maintenance documentation for more information.

Takže s DTD si můžete dělat, co chcete, jen se výsledek nesmí jmenovat
DocBook, aby to nemátlo ostatní.

Postup modifikace je popsán např.:

http://www.docbook.org/tdg/en/html/ch05.html

Vztahuje se na SGML verzi DocBooku, ale pro XML je to skoro stejné. Jen
se při deklaraci elementů za jeho jménem neuvádí, zda může být
minimalizovatelný (různé varianty: - -, o -, o o, - o).