editor pro docbook

Oldřich Šmíd smid na topol.cz
Úterý Listopad 26 08:49:57 CET 2002

Diky kolegovi Jackovi za zajimave informace z oblasti pouziti DocBooku (viz
dole).

Zminil se o editoru Jedit, ktery neznam, proto bych se chtel v teto
souvislosti sverit, ze pro potreby tvorby dokumentace v nasi firme jsem tez
vyrobil editor, pracovne hrde nazvany "DocBooker", i kdyz je mozna obecneji
pouzitelny pro tvorbu XML souboru vubec. Hlavnim cilem bylo vytvorit
prostredek, ktery tvorbu dokumentace maximalne zjednodusuje. Rad bych
program nabidl (zcela nekomercne!) i dalsim zajemcum, proto se o nem strucne
zminim.

Editor umoznuje vytvorit/otevrit xml soubor a k nemu si nastavit prislusne
schema, takze program pri praci aktualne nabizi prislusne typy elementu a
atributy, povinne atributy automaticky vygeneruje.

Zatim editor pracuje jen se schematy v Relaxu, u kterych se mi zalibila
prehlednost a hlavne pochopitelnost, pritom jsou zrejme pro DocBook prubezne
udrzovna, nemluve o existujicich prevodnicich mezi Relaxem a DTD.

Editor pracuje nad stromovou strukturou, s moznosti pretahovani a kopirovani
(posouvani v ramci vlastnika, mazani, prejmenovavani ...) elementu. Pri
vsech techto operacich bere ohled na schema, takze neni mozne pretahnout
element na "nedovoleneho vlastnika".

- Specialne pro docbook moznost rychleho vkladani <para>, <title> a hlavne
<?dbhh>, aby se programatorum usnadnilo vytvareni odkazu. Predpokladam, ze
praxe prinese dalsi pozadavky.
- Vlozeny text pres clipboard umoznuje automaticky rozhodit do potrebneho
poctu <para>.
- Pro vybranou cast textu umoznuje automaticky vygenerovat a vlozit <link>,
<ulink>, <emphesized>, ci obecny element.

Do menu programu je zabudovano spousteni davkovych souboru, takze kdykoliv
je mozne se podivat na html, chm ci pdf vystup.
Predevsim je vsak program propojen s napovedou v TDG-xxx.chm, takze pro
kazdy element lze ihned ziskat na stisknuti F1 perfektni popis. Neocenitelna
sluzba.

Ale nebudu pripadneho ctenare jiz unavovat dalsim popisem.

Jelikoz si nejsem jisty smyslplnosti teto me programatorske aktivity, uvitam
jakekoliv reakce.

A dale:

1. Pokud by to nekoho vic zajimalo, rad zaslu podrobny popis v HTML Helpu.
2. Pokud by to pak chtel nekdo vyzkouset, rad poskytnu i program.
3. Kdyz by to chtel nekdo dalsi pouzivat, byl bych tim maximalne potesen.
4. Jeste vice spokojen bych byl, kdyby nekdo dalsi chtel spolupracovat.
Zatim nemam predstavu o forme, v prve fazi by se jednalo o pripominkovani a
vznaseni dalsich pozadavku.

Asi je dulezite rici, ze program bezi pod windows, mozna by to slo prelozit
Kylixem pod linux.

Zdravim,
Olda Smid
smid na topol.cz