vi editor - dotaz zacatecnika

Michal Kratky kratky na fzu.cz
Úterý Prosinec 23 16:58:33 CET 1997

On Tue, 23 Dec 1997, Ondrej Palkovsky wrote:

> Mam jeden ponekud stupidni dotaz. S Unixama prcuju uz pomerne dlouho a
> vi editoru se uz delsi dobu pomerne uspesne vyhybam. Vysledkem je, ze
> umim asi 3 prikazy na vkladani textu a podobny pocet na ukonceni
> editoru. Proto me dost zarazilo, ze vi editor je jeden z nejvice
> pouzivanych. Celkem by me zajimalo proc a na co se pouziva.

Ha, vidim ze se poustime do svatecnich temat. No tak dobre.

1. vi je vzdycky k dispozici. Na novem pocitaci emacs casto nemame a
   prave v teto situaci hodne editujeme konfiguracni soubory. Podobne
   v nouzi, t.j. v single user modu nebo kdyz system spravne nefunguje.

2. emacs mame zpravidla nakonfigurovan do prostredi X11. Kdyz jsme
   okolnostmi prinuceni k praci ve znakovem rezimu, najednou nam nic
   nefunguje. Je jiste mozne mit pripraveny dve osobni konfigurace,
   ale - kdo by jaksi dokazal pracovat s editorem a pri tom vzpominat
   v jakem je vlastne prostredi ? Ja asi ne.

3. vi umoznuje oznacit si libovolny souvisly usek textu a prohnat ho
   libovolnym filtrem. Puvodni text bude nahrazen textem prefiltrovanym.
   Kterypak jiny editor tohle podporuje ?

4. vi umoznuje nektere veci udelat naramne rychle. Napr. kydz se preklepnu
   a prehodim dve pismenka, coz se mi stava pomerne casto, napravim to
   pouhymi dvema tuky: xp   Myslim ze v kazdem jinem editoru jsou to tuky
   nejmene 3.

		Michal Kratky