csTeX pro teTeX

Petr Olsak olsak na math.feld.cvut.cz
Středa Prosinec 18 09:43:59 CET 1996

Vazeni zajemci o TeX a priznivci UNIXu,

minuly tyden jsem se zabyval problemy instalace csTeXu nad vychozim
distribucnim balickem teTeX, ktery je urcen pro UNIX. Priznam se, ze me
trvalo cely jeden pracovni den, nez jsem ten csTeX nad teTeXem
zprovoznil. Domnivam se, ze dukladne zprovozneni je pro uzivatele
nepouceneho o TeXu skoro vylouceno.

Tento stav jsem povazoval za kriticky, a proto jsem se rozhodl o prvni
krok k naprave. Vytvoril jsem podrobny README.tetex, v nemz jsou vsechny
problemy naznaceny. Pokud se postupuje krok po kroku podle teto
napovedy, instalace csTeXu nad teTeXem by nemela byt zadnym problemem.

Predpokladam, ze tento stav je vychozim pro dalsi zlepsovani
uzivatelskeho komfortu uzivatelu teTeXu a csTeXu. Panove, kteri rozumi
distribucni filosofii instalaci softu pro jednotlive platformy mohou dale
rozmyslet, zda je mozne vytvorit uzivatelsky prijemnejsi instalacni
baliky. Jiz se ozvali napriklad nekteri kolegove, kteri nabizeji
vytvoreni rpm variant balicku pro CervenyKlobouk. Ja sam koketuji
s myslenkou zaradit uplny teTeX do csTeXu podobne, jako jsem ucinil
s emTeXem v pripade OS2 a DOSu.

Soucasny stav povazuji uz nyni za pouzitelny, a proto jej nabizim
verejnosti k dalsimu experimentovani. Blizi se vanoce, mezi svatky mozna
nebude co delat -- muzete zkusit instalovat TeX pro UNIX. Kdo az dosud
pracoval s emTeXem a to pouze pod DOSem, muze shledat, ze to je ponekud
jina kava, nez prace v DOSu, trebaze zpestrena programem MNU. Napriklad
ja osobne uz nepouzivam nekolik let TeX jinak, nez na UNIXu.

Vysvetleni k soucasnemu stavu csTeXu pro UNIX: v adresari cstex/unix jsou
(stare) baliky csTeXu urcene k pocesteni UNIXoveho TeXu podle web2c
instalace Karl Berryho. web2c instalace je v adresari cstex/unix/web2c.
LaTeX pro tuto instalaci a jeji pocesteni je ve verzi 2e, ovsem letite.
Pouzivate-li teTeX, nebo jste se k nemu prave rozhodli, nebudete soubory
z adresare cstex/unix potrebovat. Vyjimkou jsou snad bitove mapy
CS-fontu, balene pro UNIX pro MFmode cx a ljfour (viz README.cs-pk).
Ovsem tyto soubory nejsou pro provoz csTeXu nutne.
Pro teTeXisty je dulezity adresar cstex/unix/tetex, v nemz je zmineny
README.tetex a *.tar.gz obsahujici pocesteni pro teTeX. Je tam mimo jine i
soubor cslatex-06-96.tar.gz, obsahujici LaTeX vcetne pocesteni ve
verzi 2e, zaplata z cervna 96. Balik je prevzat podle pana Snajdra, ktery
vyjadril odhodlani obnovovat v kratke dobe pocesteni LaTeXu podle
nejnovejsich zaplat.

Zdroj csTeXu: ftp://math.feld.cvut.cz/pub/cstex a
              http://math.feld.cvut.cz/olsak/cstex
Muzete samozrejme navstivit i nektera zrcadla ruzne rozmistena po
republice nasi i Slovenske.

Podekovani:
- panu Snajdrovi <snajdr5 na students.zcu.cz> za zprovozneni nejnovejsi
  zaplaty LaTeXu pro UNIX.
- panu Chourovi <xchoura na cs.felk.cvut.cz> za osobni pomoc pri instalci
  CervenehoKlobouku na pokusnem kalkulatoru na nasi katedre, coz vytvorilo
  predpoklady k tomu, abych se ja mohl zabyvat TeXem pro toto prostredi.
- vsem dalsim, kteri se nabidli, ze budou v nacatem dile dale pokracovat,
  tj. napriklad vytvori instalacni balicky.

Mnoho radosti z TeXovani a z Jeziska preje

Petr Olsak