NAROZENINY LINUXU 2

Pavel JANIK ml. pjanik na aida.inet.cz
Čtvrtek Září 5 15:22:43 CEST 1996

Omlouvam se vsem, kteri jiz tento dopis jednou dostali, puvodne jsem jej
posilal do linux-konference na upol.cz, ale vite jak to dopadlo, proto jsem
radeji napsal jeste sem. Dopis byl psan asi pred 10 dny.

                -----Predem se omlouvam za dlouhy dopis----

Vazeni kolegove, uzivatele OS Linux,

nevim, zda-li si vsichni nalezite uvedomujeme, ze je tomu prave 5 let, co
Linus Benedict Torvalds dal k dispozici zdrojovy text tehdy jeste
"neprovozovatelneho" jadra Linuxu verze 0.01. Myslim, ze takova udalost,
kterou bezesporu 5. narozeniny naseho milacka jsou, by nemela byt ponechana
bez povsimnuti.

	Ale jinak: Mam v planu si poridit prenosny pocitac, dokonce uz mam
vybran jeden typ. Byl jsem se v prodejne pozeptat na detaily a dovedel jsem
se, ze k notebooku musim odebrat software (MS-DOS a WIN 3.11 nebo WIN95).
Kdyz jsem prodavaci rekl, ze bych na novem pocitaci chtel provozovat jiny
operacni system nez ..S nebo ......S (ano, samozrejme Linux) podival se na
mne, jako bych spadl z visne. Dalsim prikladem je jedna nejmenovana firma,
ktera svuj komercni www server provozuje na kombinaci Apache + Linux a
"stydi" se dat na nekterou ze svych stranek text "Powered by Linux", coz
muze byt pro nekoho detail, ale domyslime-li, si co to vlastne znamena ....

	Jak z predchozich odstavcu plyne, vseobecne mineni neni Linuxu
prilis nakloneno, ale vsichni, kdo Linux alespon trochu zname a hlavne ti,
kdo jej, stejne jako ja, denne pouzivaji pri sve praci, vime, ze nepravem.
Proto myslim, ze bychom meli neco Udelat a to s velkym U.

	Nad timto mailem jsem premyslel celou noc, ale bohuzel mne napadlo
jen nekolik malo veci, ktere bychom mohli podniknout pro popularizaci
Linuxu. Vrele diky p. Brandejsovi, ktery napsal Vam vsem jiste velmi dobre
znamou knihu o UNIX/Linuxu. Dale jiste velke diky patri Yenovi, ktery se
snazi jak muze. Ruku k dilu prilozil i Jan Hubicka (Skolicky). Ale to vse
nestaci. Budeme-li chtit, aby se OS Linux stal kdyz uz ne nejrozsirenejsim
OS u nas, tak alespon nejrozsirenejsim unixovym OS v nasi republice, musime
pro to neco podniknout. Proto bych si dovolil navrhnout nekolik veci a
podrobit je timto verejne diskusi.

	1. Podobne jako nekde v zahranici existuje linux-counter, navrhuji
zavest podobnou sluzbu u nas - kazdy, kdo pouziva OS Linux na svem pocitaci,
ale i v zamestnani nebo ve skole, by o sobe poskytl nejake udaje a kazdy,
potencialni novy uzivatel by mohl dotycneho zkontaktovat, zeptat se na
detaily apod. Takova vec je jiste pro nas, kdo mame jiz s Linuxem nejake
zkusenosti, zbytecna, ale vzijeme-li se do role novacka na tomto poli ...
( vice info viz finger weed na bart.math.muni.cz ... pozdeji i www)

	2. Jak jsem jiz v predchozi vete napsal, vzijme se do role novacka.
Tak tedy : chci si nainstalovat OS Linux, protoze napr. jede ve skole,
slysel jsem od kamarada, ze je dobry, apod. ( v budoucnu snad i: v casopise
..... psali, ze je to nejrozsirenejsi OS u nas). Ale kde vzit nejakou knihu
o Linuxu - nejlepe v cestine, protoze anglictina je predse jenom cizi jazyk.
A zde je kamen urazu. Na nasem trhu je podle mne dostupnych informaci jedina
kniha o OS Linux a to od p. Brandejse (jeste jednou diky). Proto bych si
dovolil navrhnout, abychom si mi, kteri mame zajem na popularizaci Linuxu,
"rozebrali" nektere dulezite dokumenty - LDP a HOWTO (pro zacatek),
kontaktovali jejich autory, pozadali o povoleni k prekladu, prelozili je a
dali verejne k dispozici, aby i ti z nas, kdo neumeji anglicky, meli moznost
si neco o Linuxu precist.

	Zaverem meho jiz tak dlouheho dopisu bych chtel vyzvat k otevrene
diskusi na toto tema, protoze myslim, ze otazka popularizace Linuxu by nas
vsechny, kdo jej pouzivame, mela byt aktualni (cim vice lidi, tim vice
firem poskytujicich podporu, tim vice programu, tim vetsi uzitecnost naseho
Linuxu). Navrhuji subject POPULARIZACE LINUXU - aby nekteri lide, kteri
nechteji tuto diskusi cist (:-(( ) ji cist nemuseli.

						Pavel JANIK ml.

P.S. Od doby napsani dopisu se mnohe zmenilo ...

If you agree with this, please finger weed na bart.math.muni.cz and e-mail
me (subject LINUX CZ USERS :-))).