Vysvetleni, Krupka

Frantisek Krupka krupka na pha.pvt.cz
Pátek Duben 25 11:33:01 CEST 1997

Eugene Svoboda wrote:

> Muze mi nekdo vysvetlit proc pouzivate Linux??
> Evzen

Posilal jsem Vam odpoved na adresu e_svoboda na pop1.mail.uk.psi.net, na
kterou bohuzel nedosel :

While talking to pop1.mail.uk.psi.net:
<<< 550 <e_svoboda na pop1.mail.uk.psi.net>... User unknown
550 <e_svoboda na pop1.mail.uk.psi.net>... User unknown

Takze odpovidam prostrednictvim konference jako jini:

Proc pouzivat ten ktery OS si musi rozhodnout kazdy sam na zaklade svych
potreb a pozadavku a kapsy (resp. toho co v te kapse ma)

Jako systemak jsem Linux privital jako studijni material, pozdeji  jsem
na nem zacal psat opravne patche pro jine operacni systemy typu UNIX.
Hral jsem si na nem s WWW technologiemi (napr. jsem napsal branu mezi
WWW a Informixem pred dvema lety, drive nez neco podobneho zacala
nabizet fa Informix) s kryptografii atd.

V zam se zabyvam problematikou bezpecnosti komercnich organizaci a IT.
Dokumenty vytvarim rovnez v Linuxu, pisu je v HTML v Netscape tak, aby
bylo mozne vybrane dokumenty vystavit.

Pozn. Dokumenty vytvarim v HTML jeste z dalsiho prosteho duvodu. Vim, co
v tech dokumentech je, coz se napriklad neda rici napr. o Wordovskych.
Stalo se mi, ze jsem byl nucen psat jakysi dokument ve Wordu a protoze
sel nekam mimo komercni sferu, bylo nutne dokument filtrovat (uz z
prosteho duvodu, abych nevypadal jako blbec, pokud by dokument obsahoval
jaksi navic vypis mych adresaru, cast obsahu jineho dokumentu apod)

Linux dal provozujeme jako mail hub, ma velice vyhodny pomer porizovaci
naklady (pokud nepocitam samotny Linux, tak je to HW)/vykon. Nekde se
pouziva pro vyvoj, pro simulaci ruznych prostredi a systemu IT. Nekteri
na Linuxu provozuji Web server a dalsi sluzby atd. Nekteri kolegove jej
provozuji na svych PC (maji tedy k dispozici velice levne pracovni
stanice s UNIXem) a pracuji v jeho prostredi. Linux lze vyuzit i pro
potreby vzdelavani formou skoleni.

Pozn. 486/33, 8 MB Ram, neco kolem 500 MB disk, tahla v pohode nejakych
150 a vice mailboxu, coz v te dobe (pred rokem a neco) nezvladala NT na
Alphe se 64 MB, 2 GB disk atd.

Jeste neco k UNIX vs. Windows apod. To, ze se uchytil system Linux
(nebo, ze jsou provozovany OS typu UNIX, prip. dalsi) ve firme je dobre.
Napomaha to k prosazovani a vyuzivani standardu.

Pozn. Pocet typu OS je redukovan na rozumnou miru.

Jako priklad lze uvest jednu uchylku uzivatelu produktu fy MS.
Nezajimaji je nejake standardy, zameruji se na urcite prostredi,
coz se prjevuje napr. tim, ze na WWW vystavuji dokumenty zasadne ve
formatu doc MS Word. Je jedine dobre, pokud na tuto skupinu lidi vytvari
jina skupina lidi tlak, ktery vede k prosazeni vysavovani dokumentu na
Webuv podobe HTML.

Proc prosazovat a pouzivat standardy by se dalo psat dlouho. Tim ovsem
nebudu konferenci zatezovat.

                                         Krupka F., krupka na pha.pvt.cz