Jak ziskat jedinecne cislo a realny cas ?

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Sobota Duben 26 17:13:09 CEST 1997

Male upresneni ;-)
kvuli snazsimu vyhledavani tohoto threadu necham puvodni subjekt, i kdyz
jsme se uz dost vzdalili .

On Thu, 24 Apr 1997, Pavel Kankovsky wrote:

> UTC je novejsi nazev pro cas, ktery maji na hvezdarne v Greenwichi
> (doufam, ze jsem to napsal dobre :> ) s tim, ze tento cas nepodleha ruznym
> sezonim vlivum (jako je DST, cili po nasem letni cas)

To coordinated znamena, ze se cas opravuje podle potreby na prikaz z
parizskeho casoveho ustredi  vkladanim prestupne sekundy 1.1 nebo 1.7. o
pulnoci. To proto aby se tento rovnomerne plynouci (az na ty skoky)
cas (UTC) nelisil o vice nez 0.7 sekundy od casu (znaceneho UT1), ktery se
meri (z poloh hvezd - nezapominejme, ze mereni casu je i v moderni dobe
vylozene astronomickou zalezitosti a vsechny atomove hodiny apod jsou jen
fiktivni nahrazky skutecnosti) a hrozne skace vlivem rotace Zeme (meni se
poloha zemske rotacni osy, ktera s periodou 400dni opisuje kuzel o uhlu
0.5").
Tedy cas je skokovy (a opravovany jsou casove signaly, i casove normaly -
tedy patrne i cas ziskany NTP). UTC byl zaveden 1.1.1972 - takze pocet
sekund uplynulych od 1.1.1970 se musi lisit o  jiz tak odhadem o 5-10 sec
(muj nazor - presny pocet oprav nejsem schopen rychle najit) od aktualniho
UTC - neni mi jasne jak se s tim UNIX vyporadal ;-) a navic jak vi, kdy k
prestupnym sekundam doslo ;-)).

Na druhou stranu nevim, jestli ma interni cas systemu nejaky nazev.
GMT skoncil v roce 1925 (urcoval se z okamziku pruchodu slunce polednikem
v Greenwichi) dnes je GMT (nespravne) synonymum pro UTC.
Tohle jsem se aspon kdysi ucil v zakladnim kurzu astronomie.

 Tak se v tom vyznejte !!!! ;-)))

Rad privitam upresneni i opravy svych tvrzeni .

Ted nevim, mam si psat off-topic body nebo ne ? Se subjektem to souvisi i
kdyz velmi dialekticky ;-))

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (02)   4752055            *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *