Problem s lilem vyresen

Petr Her~man Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Středa Leden 22 13:30:57 CET 1997

> V posledni dobe tu nekdo pise o problemu, ktery ma s LILO. Ja jsem mel
> podobny problem na mem systemu az donedavna: LILO vypsalo "LI" a pak
> nic (vlastne v mem pripade vypsalo LI a pak opakujici se retezec
> "01"). ....

Me se podobnou vec podarilo "vyrobit" prave pred chvili. Je to problem,
se kterym jsme zapasili uz asi pred dvema lety, zrejme se jedna
o bug v lilo, ktery dosud nebyl odstranen.

V danem pripade se jedna o situaci, kdy jsou na stroji spolu IDE
i SCSI disky a bootuje se ze SCSI. BIOS poklada za svuj prvni disk,
ze ktereho bootuje, IDE disk, a pokud IDE neni, tak teprve potom
SCSI. Pokud mame IDE i SCSI, nezbyva nez v CMOS vsechny IDE disky
"zatlouct" (tj. tvrdit, ze zadne nejsou). BIOS pak bootuje ze SCSI
a linuxu si pak samozrejme se SCSI poradi i bez CMOSu, vse O.K.

Az na jeden detail, a to je lilo, ktere se nejak "zblbne", zrejme
se nekouka do CMOS, harasi nesmyslnymi hlaskami typu ze /dev/sda
je s BIOSu "not accesible" atd. a pak zvore, co se da. Vysledek
viz vyse.

Jedinym resenim teto tristni situace, na ktere jsme prisli:

1) V /etc/fstab zahashovat vsechny reference na /dev/hd?
2) Shodit a vypnout stroj.
3) Otevrit bedynku a _fyzicky_ odpojit IDE kabely od radice
4) Nabootovat normalne linux.
5) Upravit /etc/lilo.conf podle potreby a pustit lilo,
   nejlepe s volbami -v -v aby bylo videt, co dela.
6) V /etc/fstab odhashovat predtim zahashovane.
7) Shodit a vypnout stroj.
8) Pridelat opet IDE kabely.
9) Bedynku pro jistotu uz ani nezadeklovavat :-)
10) Normalne bootovat.

Vtipne je na tom jenom to, ze toto martyrium je nutno provadet
behem kazdeho pusteni lilo, tj. napr. po kazde rekompilaci jadra.
A pokud server nemam prave vedle stolu ale kdovi kde, neni to
to prave orechove.
Resenim by bylo udelat si male bootovaci partitions na IDE,
ale nekdy to take neni vyhodne, napr. v pripadech, kdy jsou IDE
disky vymenne apod.

Ma nekdo nejaky napad?

> V mem pripade slo tento problem vyresit tim, ze jsem vymenil radek
> "boot = /dev/hda1" radkem "boot = /dev/hda" v souboru
> /etc/lilo.conf. ...

Tak tohle v onom pripade opravdu nepomaha.

> Nathan L. Cutler

Petr Herman