dementi -- Re: Pentium - co s nim ? (lehce delsi)

Petr Kolar PETR.KOLAR na vslib.cz
Úterý Listopad 11 12:02:01 CET 1997

On 11 Nov 97 at 11:10, Vaclav Ovsik wrote:
> Hmm,  to ja napsal ty nestastne radky. Omlouvam se.
>
> Samozrejme procesy spolu mohou komunikovat pres sdilenou pamet, ale ne
> ridit procesor jak ji ma zamykat pri zapisech. To by byla hardwarove
> zavisla vec. Vubec me nenapada jak by to podporoval kompilator (ackoliv
> by mozna stacilo pridat modifikator datoveho typu), a jak by
> se to delalo na architekturach, ktere tohle namaji. Procesy si musi kolize
> osetrit programove, mohou pouzit semafory apod.

   LOCK XCHG prave umoznuje udelat semafor ve sdilene pameti bez pouziti
sluzeb jadra (semafor, ktery funguje i na viceprocesorovych strojich se
sdilenou pameti). Proc by to nutne musela byt privilegovana instrukce, kdyz
se jedna o uzamceni sbernice na dobu jedine instrukce (samozrejme pokud
ta instrukce neobsahuje REP nebo jiny cyklus a pripadne neni prilis
komplikovana PUSHA), mne nenapada, tj. nenapada mne situace, kdy by mohla
vest k naruseni bezpecnosti.

   Pravdou je, ze OS, ktery si zasluhuje jmeno OS, by mel operace se
semafory (nebo neco obdobneho) poskytovat, a ze na jejich realizaci muze
pouzit LOCK XCHG v privilegovanem rezimu. Ale _semafory_realizovane_jadrem_
budou mit mnohem _vetsi_rezii_.

   Kompilatory by to mohly podporovat treba jako nejakou inline funkci.
Ze neni zrejme, jak by to melo byt podporovano v vyssich jazycich, neni
ale snad duvodem, proc by to mela byt privilegovana instrukce.

> Jadro OS vlastnosti architektury vyuziva a poskytuje v podobe standardnich
> sluzeb progr. Ty pak mohou sluzby pouzivat a jsou odstineny od
> hardwarovych veci.
> Porad si tedy myslim (zatim :-)) ), ze prefix LOCK je privileg.

   At si vsichni mysli, co chteji, konecne slovo ma navrhar procesoru (a
sotci, kteri tam zanaseji chyby :-).

                                                             S pozdravem
--
                         ***  Petr Kolar  ***
    Department of Computer Science, Technical University of Liberec