Pozor, jsem zacatecnik

Michal Muhlpachr michalm na pvt.net
Úterý Listopad 11 21:50:47 CET 1997

Michal Krause wrote:

> Jelikoz jsem tvor zvidavy, porad pronikam do novych a novych sfer.
> Tentokrat si to odnese Linux. Ale jsem absolutni novic v oboru (tedy
> Unixovem). Proto bych polozil par dotazu (a berte prosim ohled na to, ze
> jsem odkojen dosem a pak Windowsama):
>
> 1. Kde nejlepe ziskam distribuci Linuxu (nejlepe RedHat 4.x) za
> minimalni peniz (nebo radeji zadarmo) ? Instalaci pres ftp jsem nejak
> nepochopil - pravdepodobne to jde jen po siti ne dial-up pripojenim,
> ze ? Jde mi o platformu Intel, instalace (asi) z DOSu.

Pokud nemate dobrou internet konektivitu, lze instalovat
i pomoci dial-up pripojeni, staci k tomu dve diskety, jejichz
obraz i program pro zapsani lze ziskat na RedHat mirroru.
Kdyz internet konektivitu moc dobrou nemate, je nejschudnejsi
instalace z CDROM, kterou si muzete objenat u fy IPEX -
http://www.ipex.cz/
ci ApS - http://www.aps-brno.cz/ nebo jinych nebo muzete
ziskat CDROM jako soucast knihy.

> 2. Mam na svoji masine 3 disky - 1 s Win95, druhy s Win NT a treti
> bych    rad pouzil pro svoje pokusy s Linuxem. Staci vsak tento 210 MB
> disk     pro jeho beh ? Nebo mam radeji instalovat na umsdos filesystem
> ? Mohl    by potom fungovat MultiBoot (W95, NT, Linux) ?

Disk 210MB staci, ale zalezi, co vsechno chcete instalovat.
Napr. pro zakladni system spolu s web serverem neni problem.
MultiBoot muze fungovat, jen je potreba spravne nakonfigurovat.

> 3. Jeden duvod, proc zkousim Linux je nutnost psat CGI pro tento
> system.    Domnivam se, ze nejlepsi by asi byl Perl. Ale nemam paru jak
> to      funguje (myslim spousteni Perl scriptu). Je to obsazeno v
> systemu,    nebo se neco doinstalovava ?

Perl je jeden z interpretovanych programovacich jazyku a u nekterych
UNIX systemu je soucasti zakladniho systemu (jedna se o verzi 4).
Nektere programy a knihovny v Perlu ale pouzivaji objektoveho rozsireni
Perlu (ci dalsich rozsireni) a proto se vetsinou pouziva Perl verze 5
(posledni verze je 5.004_04), ktery je distribuovan jako ostatni
aplikacni software ve forme distribuce (v pripade RedHatu v rpm
distribuci). Instaluje se tedy podobne jako jine aplikace - pri
instalaci si
zvolite, ktere aplikace chcete nainstalovat.

Pokud s interpretovanym jazykem zacinate doporucil bych Vam ale
Python, ktery je pro nauceni mnohem jednodussi, programy v Pythonu
jsou prehlednejsi, ma velice mocnou podporu v knihovnach, ktere
jsou soucasti zakladni distribuce a diky nativni objektove podpore je
spousta
veci jednodussi.
Viz http://www.python.org/
Tento nastroj bych take doporucil vsem, kteri straceji prehled
ve svych Perlovych projektech :-)
Samozrejme existuje i verze (podobne jako u Perlu) pro
MS Win a dalsi platformy. Pythonove programy lze snadneji
psat portabilne nez Perlove.

> 4. Snad jeste nejaka dobra kniha o Linuxu ?

Pouzivame Linux (tato se da koupit i s CDROM)
Internet Server
UNIX - Linux
Staci zajit do knihkupectvi s pocitacovou literaturou a podivat se, co
Vam vyhovuje (nebo pouzit http://vltava.cpress.cz/ :-)

S pozdravem
--

email: michalm na pvt.net  http://www.pvtnet.cz