Nechutny HACKER

Čtvrtek Listopad 20 18:12:24 CET 1997

On Thu, 20 Nov 1997, Petr Snajdr wrote:

> Mozna hrisna myslenka, ale proc tedy root nezrusit resp. ho nepouzivat
> nebo pouzivat ho pouze tam kde to nelze jinak - napr. pro login (nebo
> proste zmenu uid apod.):))?

Ano, a zda se mi ze vetsina programu se o to snazi.

> Jak udelat treba to,a by porty 0-1024 mohl otevrit sice jeden, ale
> neroot uzivatel nebo v konfiguracnim souboru definovany uzivatel
> ( s nastavenym bitem proti prepisu).

Ano, zajimava myslenka. Nejste prvni kdo s ni prisel. Zkuste sockfs, je to
patch do jadra, ktery 16. 9. 1997 poslal Malcolm Beattie
<mbeattie na sable.ox..ac.uk> do newsove skupiny linux.dev.kernel. Dnes to uz
pravdepodobne v zadnych archivech nebude, takze pokud ma nekdo zajem tak
mu to poslu mailem (12 kb). Cituji z komentare: "Here's sockfs, a little
pseudo-filesystem that lets you set the owner/group/permissions for
reserved ports just by using chown/chgrp/chmod and ls."

> Napriklad, aby sendmail bezel s pravy uzivatele sendmail a jedina prava
> pro zapis ktera mel by bylo zapisovat na pouze na mista kam zapisovat
> musi a ne jinam?

Ale vzdyt sendmail skoutecne rootovska prava pouziva jen kdyz potrebuje
(aspon se o to snazi). Jindy bezi s pravy ktere mu urcite pomoci
"O DefaultUser=" v sendmail.cf.

> Myslim , ze mi nekdo rikal, ze toho nejak dosahnout jde (Yenya ?) ne ze
> by mi vadilo, ze spravce je vsemocny, ale nemyslim si, ze kvuli nekterym
> vecem je nutne mit takovou "neomezenost".  Napriklad pro vytvareni
> uzivatelu ...

Tady, stejne jako u tech portu 1-1024, se narazi na problem s
kompatibilitou. Pokud vim tak Linux se snazi drzet POSIXu (a myslim si
ze to je dobre), ale zruseni "vsemohouciho roota" by rozhodne POSIX
kompatibilitu dost narusilo.

Leos Bitto