trideni `ch'

Hanuš Adler had na pdas.cz
Středa Září 17 12:34:48 CEST 1997

On 16 Sep 1997, Martin Mares wrote:

>    Muj nazor (pravdepodobne se neshoduje s nazory ostatnich, ale pro
>    uplnost jej preci jen uvedu) jest: `ch' _vzdy_ tridit jako `c' `h'
>    -- vetsinu lidi to napoprve zmate, ale prijemne na tom je, ze pak
>    uz _opravdu_ vedi, na cem jsou. A nemusi o hledanem slove vedet,
>    jak se vlastne vyslovuje (u cizich slov nekdy netriv.).

Myslim, ze to je hovadina. Pokud je v Cechach zvykem tridit `ch' mezi
`h' a `i' a nikoli jako `c' `h', je treba to respektovat a ne vymyslet
si slozita oduvodneni proc to nemusi byt, kdyz to moje databaze
nepodporuje. Vsimnete si prosim, ze `ch' se (logicky!) tridi jako jedno
pismenko i v cizich slovech -- viz jakoukoli encyklopedii.

Sam osobne neznam zadna ceska slova, kde by `ch' melo byt zvlast a
priklad `nanichodny', ktery sem kdosi poslal, mi pripada vykonstruovany
a nesmyslny. V kazdem pripade je lepe mit spravne setridenych 99.9% slov
a nespravne ten nepatrny zbytek, nez (jak to navrhujete Vy) mit s
vyjimkou naprostych vyjimek setrideno vsechno spatne.

S pozdravem,

Hanus Adler

p.s. omlouvam se, je-li tento mail nevhodne ostry, ale dost me popudil
vyse viditelny pristup k problemu. Nechapu, proc by odbornik na pocitace
mel rozhodovat o trideni ceske abecedy. Mel by se prece zeptat nekoho,
kdo tomu rozumi, ne? (tj. zacit Pravidly ceskeho pravopisu a postupne
se, podle potreby, propracovat az do Ustavu pro jazyk cesky.)

Public PGP key available by sending mail to me with Subject: send pgp