trideni `ch'

Martin Mares mj na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Čtvrtek Září 18 11:57:46 CEST 1997

Dobreho dne preji,

> Sam osobne neznam zadna ceska slova, kde by `ch' melo byt zvlast a
> priklad `nanichodny', ktery sem kdosi poslal, mi pripada vykonstruovany
> a nesmyslny. V kazdem pripade je lepe mit spravne setridenych 99.9% slov
> a nespravne ten nepatrny zbytek, nez (jak to navrhujete Vy) mit s
> vyjimkou naprostych vyjimek setrideno vsechno spatne.

   Cteni o ceskem jazyku od panu Jelinka a Styblika uvadi kuprikladu
jeste slova mlachuba, truchra a puchobl.

> p.s. omlouvam se, je-li tento mail nevhodne ostry, ale dost me popudil
> vyse viditelny pristup k problemu. Nechapu, proc by odbornik na pocitace
> mel rozhodovat o trideni ceske abecedy. Mel by se prece zeptat nekoho,
> kdo tomu rozumi, ne? (tj. zacit Pravidly ceskeho pravopisu a postupne
> se, podle potreby, propracovat az do Ustavu pro jazyk cesky.)

   Odbornik na pocitace na druhou stranu zase dobre rozumi vecem, jako
je napr. algoritmicka rozhodnutelnost problemu. IMHO ani odbornik na jazyk
ani odbornik na pocitace nemohou _sami_ rozhodovat o trideni, coz se ovsem
bohuzel v pripade nasi normy stalo.

   Odezvy na tento mail, prosim, posilejte primo mne -- pokud by byl
zajem, mohu pro diskusi nad touto `lokalizacni' tematikou zalozit zvlastni
list, aby se ti, jimz uz podobne hadani se leze krkem, mohli venovat
vecem uzitecnejsim (nebyt toho, ze jsem stravil docela dlouhou dobu pokusy
o vyvinuti neceho, co by slusne cesky tridilo, radim se mezi tyto lidi
i ja).

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na gts.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/