Uvaha, was: Jak zabit nezabitelne?

Martin Mares mj na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Čtvrtek Září 25 20:27:31 CEST 1997

Hi,

> Predpokladam, ze je to cena za pouzivani 'nestabilniho' jadra a beru
> to. Presto bych byl rad, kdyby z takovych situaci bylo lepsi
> vychodisko. Chtel bych, aby bylo mozne zabit i procesy, ktere zrovna
> cekaji (v jadre) na dokonceni nejake I/O operace. To by prece nemelo
> byt tak tezke, ne?

   Inu, tezke -- skoro nemozne to je. Alespon pri tom, jak je cely
Linux postaven. Na mikrokernelovych systemech to je vesmes jednoduche,
ale na monolitickych to muze byt velice obtizne.

> Dale bych chtel, aby mi planovac procesu (scheduler) dovolil vytvorit
> prioritni proces, ktery by mel zarucene urcite procento casu
> procesoru. Pak bych jako takovy proces spustil treba login  a mel
> bych sanci opravit, co se pokazilo, zatimco za soucasne situace trva
> prihlaseni na pretizeny pocitac cele minuty, pokud to vubec jde.
> To by preci melo byt trivialni, ne? Proste, pokud existuje prioritni
> proces, ktery chce procesor a uz ho chvili nemel, tak ho dostane.

   Problem ovsem neni jen cas procesoru, ale take pamet a pristup
k periferiim (napr. login ctouci /etc/passwd z disku, z nejz nekdo
jiny velice zurive cte).

> Konecne nechapu, jak je vubec mozne, ze pocitac nereaguje na
> Ctrl-Alt-Del. To musi byt chyba v jadre, nebo ne? Jedine snad, ze by
> se nejak 'ztracely' interrupty od klavesnice pri praci s diskem?
> Nevim.

   To vubec nemusi byt chyba v jadre -- bezne chovani je to, ze jadro
pouze posle signal initu a ten spusti shutdown-script. Takze na to,
aby fungoval trojhmat, musi byt system docela dost zivy. Lec v jiz
zminovanych experimentalnich jadrech je k dispozici feature recena
Magic SysRq Key (viz config od jadra), ktera umoznuje docela ciste
shozeni systemu i tehdy, neni-li temer ziv.

> Zaverem bych ovsem dodal, ze podobne chovani neni jen vysadou
> Linuxu. Nedavno se nam napriklad stalo na jednom dost zatizeneme a pro
> nas dulezitem stroji s HP-UX, ze jeden program zacal vlivem chyby
> nekontrolovane alokovat stale vice pameti. Kdyz dosahl nastaveneho
> limitu, OS mu poslal prislusny signal a tim ho zabil. Pak ovsem bylo
> nutne ulozit core. No a nez se tech nekolik desitek MB za staleho
> swapovani presunulo na disk, pocitac byl temer zcela nepouzitelny,
> timeouty vytimeoutovaly, proste prusvich. To jenom tak na okraj,
> ze i ostatni OS maji sve problemy.

   Zrovna tento problem maji prakticky vsechny Unixy -- zejmena, kdyz to
core ukladaji pres NFS.

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na gts.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
"If Windows is User-Friendly, why do you need to read a 426 pages manual?"