Linux Trouble

Středa Duben 1 11:18:25 CEST 1998

Dusan Bolek <bolekd na users.vscht.cz> writes:

> Zjistil jsem, Linux trpi stejnou chybou jako Mrkvosofti produkty, ci-li
> je neodinstalovatelny. Udelal jsem tu blbost, ze jsem nechal LILO nacpat
> do MBR. Ono je to tak nejpohodlnejsi, ale jak je snadne ho tam dostat,
> tak ho pak nejde odinstalovat.

Jenom doplnim, ze se nejedna ani o problem Linuxu, ani o problem MS
DOSu a Windows, ale o problem PC BIOSu. Ten neumoznuje detailne
specifikovat odkud a s jakymi parametry se ma bootovat. Maximalne se
da zadat C:, A:, ...  Uz jsem se tu zminoval o tom, ze by se to melo
zmenit, ale asi zustane jen u prani ...

Pak v nejjednodussi variante nezbyva, nez do MBR umistit zavadec,
ktery uzivateli umozni volbu. Protoze ale pro PC neexistuje pro tento
zavadec zadny standard, tak ma temer kazdy OS svuj vlastni. Rozdil
mezi Linuxem a MS-Windows je ten, ze Linux se Vas pred prepsanim MBR
zepta, zatimco MS-Windows (protoze jsou "user-friendly") se Vas na nic
neptaji a rovnou ho prepisou.

Pro ilustraci: Pokud v OBP 2.x napisi
boot disk0:a      pak bootuji z 1. partition na disku 0
boot disk2:c -s   pak bootuji z 3. partition na disku 2 a jadru
                  predavam parametr "-s", takze napr. Unix nabehne v
                  single user modu.
V tomto pripade neni problem mit na disku az 8 ruznych OS, pri
jejich instalaci se neporusi ostatni ... Snad uz je zrejme, jak
moc je PC BIOS "crippled".

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR