Fonty v X-ech

Středa Duben 22 10:38:45 CEST 1998

On Tue, 21 Apr 1998, Petr Tomasek wrote:

> 	1) Existuji nekde free .pf[ab] fonty, kterymi by se
> daly nahradit ty priserne bitmapy, ktere jsou v distribuci
> Xu? Myslim originaly. (Ruzne nahradni reseni, jako pridat do
> X-u fonty z ghostscriptu jsem uspesne zkousel, ale o to me
> nejde).

Nechci rypat, ale 90% bitmapovych fontu vypada lepe, nez odpovidajici
velikost z Type1 (po zpracovani rendererem v X11, ATM to umi o moc
lepe--to se musi uznat).

> 	2) Existuji take v iso-8859-2? Pripadne, daji se
> postscr. fonty do iso-8859-2 prevest? (co jsem se dival do
> ruznych knizek o TeXu, tak tam je vzdycky popsane jak to
> delat na urovni jinych souboru, nez .pf[ab])

Existuji ceske (ci pocestene) Type1 fonty za $$$ (tedy spis u nas za Kc).
Zkousel jsem pocestit fonty z Ghostscriptu (ty od URW) vygenerovanim
chybejicich kompozit (jenom ceskych, ne vsech iso 8859-2) pomoci nejake
TeXovske utility od pana Olsaka, ale s vysledkem jsem nebyl moc spokojeny,
takze jsem toho nechal (mozna jsem neco delal blbe). I kdyz... hmmm...
pokud by mel nekdo naladu ty kompozitni znaky rucne doladit, tak mu rad
vysledky svych pokusu poskytnu :)

> 	3) Xfstt (a pry i xfsft)[, coz pokud jste
> nepostrehli v jednom z predchozich prispevku, jsou font
> servery pro true-type fonty,] umoznuji font automaticky
> "vyexpedovat" v nekolika ruznych kodovanich. Bylo by
> [teoreticky] mozne neco takoveho udelat i s fontserververem
> pro postscriptove fonty? Jestli ano, pokousi se o to uz
> nekdo? (Jestli ne, nechcete se o to nekdo pokusit ? ;-)

Samozrejme, ze ano, protoze TrueType i Type1 maji spolecne to, ze mnozina
liter obsazenych ve fontu neni v prime souvislosti s jejich ocislovanim
v danem kodovani. Ovsem musi byt ty znaky ve fontu k dispozici.

> 	4) Jak je to s X- protokolem a antialiasingem u
> fontu. V dokumentaci k Xfstt se pise, ze tuhle moznost
> podporuji jen nektere X-servery. Znamena to, ze maji nejake
> vlastni rozsireni X-protokolu?

O Xservrech, co umi antialiasing nevim, ale jejich existenci nevylucuji.
Rozsireni X protokolu mit nemusi, nejvyse by se jim hodilo rozsireni FS
protokolu.

> 	Je nejaka sance, ze by toto fungovalo v nekterem z
> pristich vydani Xfree (s protokolem napr. X11R7 :) ?

Contribute nothing, expect nothing. :)

(Ted to plati dvojnasob, kdyz TOG zmenila podminky sireni referencni
implementace X11.)

> 	5) Jak jsou na tom XFree s podporou 16-bitovych
> fontu? Existuji (bezne free) aplikace, ktere by tohle
> vyuzivali?

V X protokolu existuje podpora pro 16 bitove kodovani fontu. Programy pro
Japonce (kterm) to rozhodne umi pouzivat. A Emacs to urcite umi taky... ;)

--Pavel Kankovsky aka Peak   [ Boycott Microsoft -- http://www.vcnet.com/bms ]