Ceska klavesnice v X

Ing. Jan Marek jmarek na pf.jcu.cz
Čtvrtek Srpen 20 08:31:16 CEST 1998

Zdravim!

Michal Krause wrote:

> [...]

To je stastny clovek, ze mu chodi alespon neco. Ja jsem si ten balik nainstaloval
taky, pak jsem naistaloval Netscape 4.5b-glibc, cestina mi nechodi, znaky s
nabodenicky okazale ignoruje. Nasledovala instalace StarOffice 4.0.3 pres zde
zminovany office-wrapper (ci jak se to jmenovalo), instalace sice probehla bez
chyb, ale cestina zase nechodi, zatimco predtim jsem sice musel upgradovat libc,
ale cestina sla!!!

> A me by zajimalo, proc po instalaci tohoto baliku zacal Netscape (4.5b1) tvrdit
> u vsech vstupu, ze "Character W not suported in font", pricemz znak W muze byt
> cokoliv a postizene vstupy jsou vyprazdnovany. Pomuze az vyhozeni environment
> promenych LC_CTYPE, LANG a XLIB_FORCE_I18N (zda se, ze se ale chyba
> prilezitostne objevi znovu a pomuze jenom restart). Na druhem stroji s uplne
> stejnou softwarovou konfiguraci vse funguje jak ma.

S timhle jsem mel uplne stejne problemy. Hral jsem si s tim vcera a zda se, ze mi
pomohlo, kdyz jsem do konf. souboru XF86Config do sekce FontPath dal postupne
cesty ke vsem ceskym fontum, ktere jsem mel nainstalovane a zaremoval jsem vsechny
anglicke. Krome toho jsem take prosel vsechny adresare s fontama a dal jsem tam
prikaz mkfontdir. V jednom jsem zjistil, ze jsem mel pisma zdvojena. Celkem to ted
vsechno funguje, jen mi zacal Netscape zobrazovat menu nejakym prilis velikym
fontem, asi je tam nekde spatne alias, u fontu, ktery ma velikost 12 je alias 10,
nebo co. Budu se na to muset podivat...

> Krome toho Xka pri startu pisou nasledujici (na obou strojich):
> System: `/usr/X11R6/lib/X11/xkb/xkbcomp -w 1 -R/usr/X11R6/lib/X11/xkb -xkm -m
> us_cz_qwerty -em1 "The XKEYBOARD keymap compiler (xkbcomp) repor
> ts:" -emp "> " -eml "Errors from xkbcomp are not fatal to the X server"
> keymap/xfree86 compiled/xfree86.xkm'
> Wrong charset (unknown)! Setting to default (us-ascii) (tohle uz ma na svedomi
> KDE)
>
> Jde o RH 5.1, jadro 2.0.34.

Co se tyce hlasky X serveru, tak se mi podarilo zjistit (man xkbcomp), ze se nejak
pred spustenim X kompiluje klavesnice. Nevim, proc si ji nezkompiluje jednou a
kompiluje ji porad, ale myslim, ze by to nemelo vadit.

Honza Marek