M$ monopol trocha off topic

Úterý Prosinec 22 15:50:13 CET 1998

jr na cyberspace.sk (Jan Rusnak) writes:

> V dnesnej dobe to neplati. Riesenia postavene na baze software
> od M$ su drahe, narocne na HW a na spravu.

Souhlasim s tim, ze reseni od MS jsou draha pro bezneho ceskeho
uzivatele, ale nesouhlasim s tim, ze jsou draha ve srovnani s Unixem a
unixovymi aplikacemi. Nema cenu vyjmenovavat spoustu prikladu, proto
uvedu jen jeden ilustrativni: jednouzivatelska licence na Sun
VisualWorkShop C++ version 3.0 stoji $3495.
(Prevzato z http://www.sun.com/workshop/pricelist/#visual)
Professional Edition Visual C++ od Microsoftu stoji $549.
(http://msdn.microsoft.com/visualc/prodinfo/purchase/pricing.asp)
Toto srovnani neni zcela objektivni, ale predstavu o cenovych
hladinach unixovych & microsoftich aplikaci dava.

Samozrejme souhlasim s tim, ze MS reseni jsou narocna na spravu.
Zejmena Win95 a Win98 do podniku vubec nepatri. Jejich "polocas
rozpadu", at jiz spontanni, nebo zpusobeny chybami uzivatelu, je
prilis kratky.

> Ja skor vidim riesenie do buducnosti: UNIX na strane serveru a JAVA
> na strane klienta.

Tento nazor nesdilim. Osobne se domnivam, ze Java klient je vhodny
jako specializovany inteligentni graficky terminal (napr. v bankach,
obchodech, pripadne v domacnostech, kde by mohl zajistovat
interaktivni TV), ale nikoliv jako viceucelovy pocitac (desktop). Zde
vidim velkou sanci pro Linux. Zatim ale pro nej neni dostatek
podnikovych a "idiot-proof" ;-) aplikaci.

Mimochodem, koncepci "UNIX na strane serveru a JAVA na strane klienta"
prosazuje Sun od doby, kdy si uvedomil, ze se se svymi pracovnimi
stanicemi na trhu jiz prilis neprosadi. Bylo proto potreba najit
duvod, proc vubec jeste prodavat servery - tim duvodem mel byt prave
Java klient (obsluhovany vykonnym a drahym serverem). Nechci tvrdit,
ze Java jako technologie je spatna, ale je za ni potreba videt i
spoustu marketingu, ktery ma Sunu zajistit, aby ve svete PC a
Microsoftu profitoval.

Zaverem radsi zopakuji, co jsem timto prispevkem chtel sdelit:

1. MS je velmi silna firma a soucasna cenova politika prodejcu
   Unixu jeji postaveni na trhu nadale posiluje.
2. Linux muze hrat vyznamnou roli v podnikovych informacnich
   systemech nejen jako server, ale i jako desktopovy pocitac.
   Jen je potreba zajistit dostatek podnikovych aplikaci a
   prinutit "decision makery", aby davali prednost implementacim
   otevrenych reseni.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR