Proxy server pod RH 5.1

Michal Krause mike na navrcholu.cz
Středa Prosinec 23 19:41:59 CET 1998

SOU wrote:

> Dobry den,
> chtel bych rozbehnou proxy na Linuxu. Nevim vubec jak na to. Muzete mi, prosim, nekdo poradit nebo alespon naznacit? Na Linuxu delam teprve mesic, takze kazda rada je mi draha .

Otazka je, jak presne minite tuto proxy pouzivat. Pokud jde o pristup k
Internetu z vice pocitacu lokalni site pres jeden uzel, doporucoval bych
pouziti maskarady. Je urcite vhodnejsi tam, kde se planuje vyuziti i jinych
sluzeb nez HTTP (napr. FTP, ICQ, IRC apod.). Tyto sluzby totiz pres proxy
casto vubec nefunguji. Maskarada je navic transparentni z hlediska uzivatele -
neni treba nijak specialne nastavovat prohlizece a jine klienty (to je
uzitecne hlavne u firem se stovkami pocitacu). Rozchodit maskaradu je
relativne snadne - staci postupovat krok za krokem podle dokumentu
IP-Masquerade z HOWTO, i kdyz to samozrejme predpoklada urcite znalosti (napr.
je treba kompilovat jadro).
Pokud se rozhodnete pouzit proxy server, je pro Linux asi nejlepsi
(nejpouzivanejsi urcite) Squid. Ten se tusim da rovnez provozovat jako tzv.
transparentni proxy, coz ma tu vyhodu, ze podobne jako u maskarady neni nutny
zasah do konfigurace prohlizecu, ale zustava moznost pouzivat cache, coz muze
byt uzitecne zejmena u vetsiho mnozstvi uzivatelu za proxy serverem (= vetsi
sance, ze dokument uz bude v cachi, cimz se setri linka do Internetu). Ja
osobne ale mam s ruznymi proxy servery (podotykam, ze _ne_ se Squidem) a
jejich cachemi spise horsi zkusenosti - obvykle jsem dostal z cache to, co
jsem chtel stahnout z Inetu a naopak...

S pozdravem
ICQ: 7665279                                                     /\/  \
email: mike na navrcholu.cz ______ http://www.4web.cz/ ______  NAVRCHOLU.cz