posilani mailu ze skriptu (Re: Skript pro =?US-ASCII?Q?vytvo=F8en=ED?= kont)

Úterý Únor 17 13:33:52 CET 1998

Pavel Kankovsky <peak na kerberos.troja.mff.cuni.cz> wrote:

> takze pak radeji
>
> /usr/sbin/sendmail adresa <<EOF
> Subject: bla bla
>
> ble ble
> EOF
>
> :)

Je pravda, ze tady tech forku je jeste mene, ale obavam se, ze nekteri
uzivatele to nepojmou jako zert a zacnou to ve skriptech pouzivat :-(

V nekterych pripadech se skutecne da s vyhodou pouzit primo sendmail
(napriklad kdyz chci zfalsovat polozku From: hlavisky), ale
predpoklada to, ze system pouziva sendmail jako MTA (Mail Transfer
Agent), coz pod Linuxem nemusi vzdy byt. U skriptu ktere volaji primo
sendmail tedy mohou byt problemy s prenositelnosti.

Daniel Mihalyi <mihalyi na oko.fei.tuke.sk> writes:

> Ked uz sme pri tych moznostiach, co tak vyskusat fastmail - utilitku
> pre posielanie textovych suborov suborov...

Zkusil jsem to, zde je vysledek:
$ ls -l /bin/mail /usr/bin/fastmail
-rwxr-xr-x   1 root     root        64780 Aug 27  1996 /bin/mail
-rwxr-xr-x   1 root     root        10908 Dec 18  1996 /usr/bin/fastmail

$ time fastmail -s test - user < /dev/null
0.03user 0.11system 0:00.14elapsed 95%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
0inputs+0outputs (436major+147minor)pagefaults 0swaps

$ time mail -s test malusek < /dev/null
0.02user 0.00system 0:00.02elapsed 100%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
0inputs+0outputs (93major+22minor)pagefaults 0swaps

Vysledek vypada zajimave. Nemam cas to zkoumat do detailu, ale vypada
to, ze do casu fastmailu je castecne zahrnut i cas sendmailu, zatimco
do casu mailu nikoliv (mail i fastmail volaji v mem pripade sendmail
pro doruceni). Pro hromadne dorucovani bude asi vyhodnejsi fastmail,
nicmene mail je temer na kazdem Unixu, takze z duvodu prenositelnosti
muze byt lepsi pouzivat mail. Pod Solarisem se mi kdysi stalo to, ze
jsem pomoci skriptu pouzivajiciho prikaz mail rozeslal mnoho desitek
dopisu. V jednu chvili se mi pak v OS nahromadilo tolik bezicich
procesu sendmail, ze se vycerpala virtualni pamet a odezva systemu
byla priserna.  Mozna, ze u fastmailu k tomuto nedochazi. Nicmene
ukazky v man fastmail obsahuji "sleep", takze nevim.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR