Linuxove noviny: vyhodnoceni ankety (formaty)

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Sobota Únor 21 03:39:22 CET 1998

Preji dobre rano,

dnes jsem uzavrel hlasovani do ankety o pouzivanych ci pozadovanych
formatech Linuxovych novin. Anketa spocivala v dotazu, ktery format
pouzivate a ktery byste chteli pouzivat.

Do dnesniho rana (02:00) se mi seslo celkem 69 hlasu:

PostScript pouziva ....... 44 ctenaru (64%)
PDF pouziva .............. 35 ctenaru (51%)

HTML by chtelo pouzivat .. 23 ctenaru (33%)
TXT by chtel pouzivat ....  1 ctenar  ( 0%)

Vysledky jsou velice zajimave. Nejake komentare?

Ja jsem samozrejme do ankety take hlasoval (jen tak pro zajimavost -
pouzivam na prohlizeni Adobe Acrobat a pro tisk samozrejme
PostScript).

Pro format HTML mluvi mnoho faktoru (vetsi dostupnost, moznost
vyhledavani apod.), ale proti HTML se stavi jiny, pomerne zavazny
duvod. Dan Ohnesorg jej ve svem dopise popsal takto:

   > PDF, ps je zbytecne velky, html neumoznuje tak presne preneseni
   > rozvrzeni stran na ruzne platformy a to by vedlo k vyrazne degradaci
   > velmi kvalitni sazecske prace koaly.

Argument vetsi dostupnosti je falesny. Adobe Acrobat Reader je volne k
dispozici pro dostatecny pocet operacnich systemu. Druhy argument -
tedy moznost vyhledavani - je poznamenan neznalosti formatu PDF a jeho
prohlizecu. Napr. Adobe Acrobat Reader umoznuje v textu vyhledavani
(Ctrl-F a Ctrl-G) a dokonce umoznuje text i grafiku oznacit (pokud to
neni zakazano a v Linuxovych novinach to samozrejme zakazano neni).
Avsak stale zustava nemoznost vyhledavani ve vice cislech. Ta je ovsem
take oslabena vlivem existence obsahu Linuxovych novin (ObsahLN.pdf).

Tedy celkove shrnuti - pokud se najde nekdo, kdo bude ochoten
podstoupit tu tvrdou praci spolecne s nami a vytvaret dalsi format
Linuxovych novin, tedy HTML a to tak, aby vysledna podoba formatu HTML
byla jen velmi malo odlisna od stavajicich formatu, necht nam prosim
napise na adresu noviny na linux.cz.

Dekuji za pozornost a omlouvam se za dlouhy dopis.
--
Pavel Janik ml.
Pavel.Janik na inet.cz