Linuxove noviny: vyhodnoceni ankety (formaty)

Martin Mares mj na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Sobota Únor 21 11:48:19 CET 1998

Dobreho dne preji,

> Argument vetsi dostupnosti je falesny. Adobe Acrobat Reader je volne k
> dispozici pro dostatecny pocet operacnich systemu.

   Mne tento argument falesny neprijde -- je sice pravda, ze AAR je k dispozici
"volne" (ty uvozovky si neodpustim, protoze zdrojaky od nej nejsou, takze na na
stroji, kde mam vyhradne glibc-2, ci na Linuxu na nejake exotictejsi
architekture mam proste smulu), nicmene je stale jeste vazan na dostupnost
grafiky, coz je pro ty, kdo maji k dispozici pouze textovou konzoli, ponekud
neprijemne.

> Druhy argument - tedy moznost vyhledavani - je poznamenan neznalosti formatu
> PDF a jeho prohlizecu.

   V tom vidim druhy problem: v pripade HTML je jeho znalost trivialni
predpoklad, jelikoz popis HTML lze sehnat s temer nulovou namahou, zatimco
kompletni (nebo dokonce i naznakovy) popis formatu PDF proste (opravte mne
nekdo, pokud se mylim) snadno poriditi nemozno, natoz pak zdarma. [Pokud zrovna
nemam naladu na to, abych vse lustil ze zdrojaku od GS]

> Napr. Adobe Acrobat Reader umoznuje v textu vyhledavani
> (Ctrl-F a Ctrl-G) a dokonce umoznuje text i grafiku oznacit (pokud to
> neni zakazano a v Linuxovych novinach to samozrejme zakazano neni).

   To je pravda, ale jiz delsi dobu uvazuji o tom, ze bych dal dohromady
full-textovy index vseho, co je v cestine o Linuxu dostupne, vcetne LN.
A v tomto pripade potrebuji neco, co by dokazalo text LN analyzovat (to jest
rozlozit na slova, prirazovat jim vahy dle kontextu apod.), coz je u PDF
netrivialni.

> Avsak stale zustava nemoznost vyhledavani ve vice cislech. Ta je ovsem
> take oslabena vlivem existence obsahu Linuxovych novin (ObsahLN.pdf).

   Mozna by bylo schudne napsat konvertor z PDF do HTML. Mozna by se nasel
i nejaky dobrovolnik, ktery by se toho chopil (mozna dokonce, pokud by byla
k dispozici specifikace PDF, bych to mohl byt i ja).

				Have a nice fortnight
--
Martin `MJ' Mares   <mj na ucw.cz>   http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~mj/
"Current root password is "p3s5vwF50". Keep secret."