Pomala odezva

Středa Únor 25 12:33:11 CET 1998

	Mam nasledujici problem a nevim ani z ktere strany na nej.
Od jiste doby ma server neuveritelne pomalou odezvu. Projevuje se nejvic pri
prihlasovani, kdy i na konzole mezi zadanim hesla a promptem shellu ubehne
treba 5 sekund. Obcasne zpozdene reakce pri telnetu nepocitam, to muze mit
jine priciny. Server slouzi hlavne jako postovni a nameserver.

Konfigurace: Pentium 133, 64 MB RAM, Adaptec aic 7870, SCSI disky, sitova
karta 3COM 590. Sitove rozvody z twisted pairu, server je primo zapojen do
ATM. Distribuce RedHat 5.0 se shadow a vsemi updaty, jadro 2.0.31.
1500 uzivatelskych uctu, /etc/passwd ma pres 130 KB. Na svazku /home je 1300
adresaru. Prumerny pocet relaci telnetu behem dne je 25, dalsi uzivatele
pres pop/imap. Prumerny load ve spicce je okolo 0.7. Vsichni pouzivaji shell
bash, v /etc/profile a dalsich inicializacnich souborech je vsechno
neskodne, rozhodne nic sitoveho.

	Vysvetleni mam nekolik, ale zadne mi nepripada verohodne.
- Pomaly server, malo pameti: nikdo nespousti narocne aplikace. Odezva je
  spatna i tesne po bootu, kdy na serveru nikdo nepracuje. Swapuje se jenom
  minimalne.
- Sit je pretizena: to je pravda, ale jak muze ovlivnit reakci samotneho
  serveru?
- Kriticke mnozstvi polozek v passwd nebo shadow: pocet prihlaseni je
  nekolik set denne, takze musi byt permanentne v kesi. Ovsem nevim, jak
  login zpracovava jmeno a heslo, jestli nema treba nejakou hashovaci tabulku,
  ktera pretekla, a do PAM nevidim uz vubec.
- Kriticke mnozstvi adresaru v koreni svazku home: to je pravdepodobne,
  prerozdeleni na vic oblasti se nevyhnu, ale nerad bych to delal ted. Navic
  se to stava i rootovi, ktery ma home jinde. A /dev ma stejny pocet polozek
  (21504) odjakziva.
- bash, knihovny, hlavne glibc: ? nepamatuji si bohuzel jestli to delalo i
  pred upgrade
- verze jadra: hmmm. Na tomto stroji se mi jeste nepodarilo spustit novejsi
  jadro nez 31, protoze nikdy nenajde SCSI radic. Protoze je to vytizeny
  server, nedelal jsem vic pokusu a v logu pochopitelne nic neni.

Dekuji vsem guru i za namet, kde hledat, nebo za opravu nekterych mych mytu,

--

--Zdenek Pytela, <letty na phil.muni.cz>