Cassless (opet) (LONG)

Pavel Janík ml. Pavel.Janik na inet.cz
Sobota Leden 17 02:46:28 CET 1998

   Datum: patek, 16.ledna 1998 15:22:40 +0100 (MET)
   Odesilatel: Radek Andrs <radek na indat.space.cz>

   > Dostali jsme prideleny pro nase zakazniky nasledujici
   > IP adresy:
   > A oba samozrejme ted uz chteji na nas provoz DNS (primarni
   > - nemaji sami DNS u sebe)
   > Zajimala by mne problematika %subj% v Linuxu
   > (tj. tvar named.boot a zonovych souboru).

Tato problematika _nesouvisi_ s Linuxem, proto doporucuji konferenci
net na cs.felk.cvut.cz (viz Meta-FAQ teto konference).

Abych pravdu rekl, tak netusim, cim se lisi problematika classless
domen na Linux od teto problematiky jinde. Named (bind) je pouzivan na
skoro vsech unixech a proto je to _uplne_ stejne.

Pokud mate problemy s konfiguraci DNS, kontaktujte Vaseho
poskytovatele pripojeni. Pokud jste poskytovatel pripojeni Vy (Vase
spolecnost), tak uprimne lituji Vase zakazniky :-))

Pokud se chcete opravdu naucit konfigurovat DNS doporucuji knihu DNS
and BIND.

Ale k veci.

Konfigurace named.boot se _vubec_ nelisi od normalni konfigurace DNS
pro tridu C. Budeme konfigurovat primarni DNS server pro sit 11xx xxxx,
tedy 1.2.3.192-255. Pojmenujeme pouze jeden pocitac - ns.domena.cz s
IP adresou 196.

--- cut here ---
; /etc/named.boot
;
; Pavel Janik ml., INET a.s.
; Pavel.Janik na inet.cz
; 22:00:00, 17.prosince 1996

; Adresar, ve kterem jsou ulozeny dalsi konfiguracni soubory
; Pri startu demona je potreba pouze soubor named.boot
;

directory /var/named

; Zde se jiz nachazeji udaje, ktere davame k dispozici
; Zdejsi server je pouze primarnim nameserverem pro domenu domena.cz
; a proto jsou polozky usporadany na radku takto:
; typ		domena				soubor s dns udaji
;===================================================================

cache      	.				named.ca
primary		domena.cz			named.hosts
primary         3.2.1.in-addr.arpa		named.rev
primary		0.0.127.in-addr.arpa		named.local
--- cut here ---

Soubor named.ca je klasicky. Najdete jej napr. v distribuci Red Hat,
pripadne si prectete prislusna RFC, kde zjistite, kde vzit obnovenou
verzi.

--- cut here ---
; named.hosts
;
; Pavel Janik ml., INET a.s.
; Pavel.Janik na inet.cz
; 22:00:00, 17.prosince 1996

; Zonovy soubor pro domenu domena.cz
; POZOR - pri kazde uprave zmente seriove cislo

@	IN	SOA	ns.domena.cz.	hostmaster.domena.cz. (
				19970814001	; serial
				10800		; Refresh
				3600		; Retry
				3600000		; Expire
				86400 )		; Minimum

; Nasleduje definice name a mail serveru

	IN	NS	ns.domena.cz.
	IN	NS	ns.poskytovatel.cz.
	IN	MX	10	ns.domena.cz.
	IN	MX	20	mail.poskytovatel.cz.

; Definice localhost

localhost	IN	A	127.0.0.1

; Dalsi definice - hlavne aliasy pro sitove sluzby

ns		IN	A 	1.2.3.196
mail		IN	CNAME 	ns.domena.cz.
www		IN	CNAME 	ns.domena.cz.
--- cut here ---

--- cut here ---
; named.local
;
; Pavel Janik ml., INET a.s.
; Pavel.Janik na inet.cz
; 22:00:00, 17.prosince 1996
;

; Tento soubor slouzi pro prevod adresy 127.0.0.1 (loopback) na jmeno
; localhost. Dale slouzi jako zonovy soubor pro reverzni domenu
; 0.0.127.in-addr.arpa.

@	IN	SOA	ns.domena.cz.	hostmaster.domena.cz. (

	1997011701	; serial - je nutno pri kazde zmene
			; zvetsit, struktura: yyyymmddxx

	10800		; refresh - cas v sekundach, po jehoz uplynuti
			; sekundarni server zjisti seriove cislo a pokud se
			; zmenilo, provede transfer prislusneho zonoveho
			; souboru.
			; Standardne je zde 10800, coz jsou 3 hodiny.

	3600		; retry - jestlize po uplynuti casu refresh neni
			; mozno se spojit s primarnim nameserverem, je vzdy
			; po uplynuti tohoto casoveho useku pozadavek
			; opakovan. Standardni hodnotou je zde 3600 - 1
			; hodina.

	3600000		; expire - jestlize ani po tuto dobu neni mozno
			; kontaktovat primarni server, jsou vsechny udaje o
			; domene ze sekundarniho serveru smazany. Standardni
			; hodnotou je 3600000 - 41 dni a 16 hodin.

	86400		; minimum - standardni hodnota TTL - "time-to-live"
		)

; Nameservery pro domenu

	IN	NS	ns.domena.cz.
1	IN	PTR	localhost.

--- cut here ---

--- cut here ---
; named.rev
;
; Pavel Janik ml., INET a.s.
; Pavel.Janik na inet.cz
; 22:00:00, 17.prosince 1996
;

; Zonovy soubor pro reverzni domenu

@	IN	SOA	ns.domena.cz. hostmaster.domena.cz. (
				1997081401	; serial
				10800		; Refresh
				3600		; Retry
				3600000		; Expire
				86400 )		; Minimum

; Zde definujeme nameservery pro nasi domenu
@	IN	NS	ns.domena.cz.
@	IN	NS	ns.poskytovatel.cz.

; Nasleduji definice adres lokalnich pocitacu. Pro pridani pocitace je nutno
; udelat nasledujici veci :
;	1. zapsat novy pocitac do souboru named.hosts
;	2. zapsat novy pocitac do tohoto souboru
;	3. zvysit seriove cislo v techto souborech
;	4. nastavit IP adresu noveho pocitace podle konfigurace

@	IN	PTR	ns.domena.cz.
196	IN	PTR	ns.domena.cz.
--- cut here ---

P.S. Za pripadne chyby neberu zadnou odpovednost...

--
Pavel Janik ml.
Pavel.Janik na inet.cz