Pocesteni RedHatu 5.0 FAQ

Pavel Voch voch na econ.muni.cz
Pondělí Leden 19 11:07:13 CET 1998

Dobry den.

Protoze jeden z nejvetsich problemu se kterymi jsem se pri instalaci
RedHatu 5.0 setkal bylo pocesteni, rozhodl jsem se strucne popsat k
cemu jsem dospel a shrnul ruzne rady jichz se mi dostalo v teto
konferenci. Zatim to rozhodne neni optimalni stav, ale aspon se da ve
vetsine programu psat cesky.

                                                     Pavel Voch

OBSAH:

1. X-window
2. Emacs
3. TeX
4. Podekovani

1. X-window

Problem pocesteni X-window sestava ze dvou casti: 1. Instalace a
nastaveni ceskych fontu. 2. Ceska klavesnice.

Reseni prvniho problemu je, krome dostatku kvalitnich ISO 8859-2 fontu,
jednoduche, proto jen strucne opakovani pro nezkusene. Instalaci
ceskych fontu lze provest velmi jednoduse treba balikem
ftp://ftp.muni.cz/pub/UNIX/localization/linux/cs-tools/RPMS/
X11fonts-IsoLatin2-1.0-2.i386.rpm Nastaveni fontu zavisi na dane
aplikaci, vetsina podporuje Resources, tedy napriklad pro emacs muzeme
do souboru ~/.Xdefaults pridat neco jako:
emacs*font: -*-fixed-medium-r-semicondensed-*-14-*-*-*-*-*-iso8859-2

Zel u nekterych aplikaci to nejde, proto vytvoril pan Snek Petr Stanek
balik, ktery je na http://www.comp.cz/linux/ftp/fonty_ISO-8859-2/, a
ktery nahradi standardni ISO 8859-1 fonty pomoci fontu ISO 8859-2. To
funguje v podstate vsude, problem je v tom, ze nektere aplikace s tim
odmitaji chodit. Namatkou si vzpominam, treba xarchie, ale rozhodne je
jich vic.

Problem ceske klavesnice.

Nejprve musime nainstalovat balik
ftp://ftp.muni.cz/pub/linux/localization/linux/cs-tools/testing/
XKB-cz-X11R6.3-libc6.tar.gz. Instalqce je prosta, podle README.
Strucne: po rozbaleni spustit script install.sh, do
/etc/X11/XF86Config vlozit radek XkbKeymap "xfree86(<mapa klavesnice>)"
a nastavit promennou export LANG=cz.

Bohuzel, takto nainstalovana cestina mi chodila pouze v xtermu (ovsem
az po vytvoreni souboru ~/.inputrc s obsahem (v bashi):
set meta-flag on
set convert-meta off
set output-meta on

K tomu, aby fungovala cestina i jinde muze pomoci balik xlib-forcedIM
od Stana Meduny. Ten pracuje tak, ze nahradi standardni knihovnu
libX11 upravenou, ktera se snazi vnutit aplikacim cestinu za kazdou
cenu (jednoduse receno). Nalezt se da na
ftp://ftp.muni.cz/pub/UNIX/localization/linux/cs-tools/testing/
xlib-forcedIM-0.01.tar.gz. Problem je v tom, ze tato verze nechodi
s RedHatem 5.0. Funkcni verzi lze nalezt na
ftp://ftp.levonet.sk/pub/linux/localization/libX11.so.6.99.

Postup instalace je jednoduchy (viz readme), strucne:

- zkopirovat libX11.so.6.99 do /usr/X11R6/lib
- ldconfig -v
- pred spustenim X-u napsat export XLIB_FORCE_I18N=2

2. Emacs

Standardne nefunguje ani pocesteni pro emacs 20 ani pro emacs
19. Jednoducha cesta jak zacit psat cesky je, v pripade, ze mame
pocestene X-y, nasledujici:

Do souboru ~/.emacs pridame radek:  (standard-display-european t)

Diky tomu bude emacs zobrazovat ceske znaky jako znaky a ne jako
jejich ascii kody. Mimochodem, podle dokumentace tim take vypne
podporu pro multibyte kodovani (coz nas ovsem v RH 5.0 netrapi, ze :-).

Pokud chceme, aby spravne fungoval prevod mezi velkymi a malymi
pismeny, musime do ~/.emacs jeste dopsat (require 'iso02-syn) a
zkopirovat soubor iso02-syn.el do nejakeho adresare, kde ho emacs
najde. Treba /usr/share/emacs/site-lisp/. Tento soubor je mozne najit
v baliku pro pocesteni emacsu 19. Posledni verze je na
ftp://ftp.muni.cz/pub/UNIX/localization/emacs/emacs-czech-3.8.tar.gz.

Vic se mi z pocesteni pane Zamazala nepodarilo zprovoznit, cimz ovsem
nerikam, ze to pri patricnem usili neni mozne. Tohle je dostatecne,
aby se dalo psat cesky, ale je to hodne malo proti tomu co
emacs-czech poskytuje.

Druhou moznost jak emacs pocestit jsem zatim nezkousel, ale mela by
byt schudnejsi. Spociva v tom, ze si nainstaluji zdrojaky od emacsu
(emacs...src.rpm). Ve SPEC souboru umazu radky, pro aplikaci
Multibyte Survival Kitu (mbsk) a prekompiluju emacs. Pote by mela fungovat pocesteni Emacsu 20 od M. Zamazala.

3. TeX

Vcelku bez problemu fungovaly baliky:
ftp://ftp.muni.cz/pub/UNIX/localization/linux/cstex-linux/RPMS/*.rpm s
jedinym zadrhelem. Do adresare /usr/lib/texmf/bin/i586-linux se
nainstalovali symbolicke linky typu cstex -> virtex. Problem byl v
tom, ze virtex se nevyskytoval zde, ale v /usr/bin. Reseni je
zjevne. Zkopirovat virtex do vyse zmineneho adresare nebo zmenit
linky.

Pouze podotykam, ze baliky csplain a dcplain se instaluji jako doplnek
k nainstalovanemu tetexu, ale cslatex je nahradou tetex-latexu!
Nejdriv ze vseho je potreba instalovat csfonts (zavislosti).

4. Podekovani

Mnoho problemu jsem vyresil diky radam a pomoci ucastniku teto
konference. Dekuji zvlaste Milanu Zamazalovi za pocesteni Emacsu a
odpovedi na moje dotazy v konferenci. Janu "Yenyovi" Kasprzakovi a
Stano Medunovi za pocesteni X-window a patch xlib_forcedIM, dale take
Janu Derfinakovi za poskytnuti verze zkompilovane pro RH 5.0. A v
neposledni rade opet Yenyovi za rpm baliky pocestujici TeX a LaTeX a
samozrejme vsem ostatnim lidem, kteri se na vytvoreni ceskeho TeXu
podileli.