Cestina na konzoli & mc

Rudolf Ulč rudolf.ulc na oku-st.cz
Středa Červenec 22 14:46:25 CEST 1998

Také jsem instaloval RH 5.1 - na čistý počítač.  Vznikl a vzniká z toho
tento text:
(Pokud by byl zájem, mohu ho poskytnou celý, i když ještě není hotový)

Čeština v RH 5.1

Red Hat 5.1 obsahuje několik změn a souborů oproti 5.0.
Pokud zvolíme při instalaci českou klávesnici, tak :

1. soubor /etc/sysconfig/i18n obsahuje po instalaci:

	LANG CZ
	LINGUAS CZ
	SYSFONT lat2-16
	SYSTERM linux-lat

2. Locales jsou ve třech adresářích /usr/share/locale/cs,
/usr/share/locale/cs_CZ a /usr/share/locale/cz.

Tohle nastavení má několik důsledků. Console je počeštěná jen napůl -
chybí soubor .inputrc pro bash shell v home adresářích a v /etc/skel s
obsahem

	set meta-flag = on
	set convert-meta = off
	set output-meta = on

Proměnná TERM má hodnotu linux-lat a protože je upravena databáze
termcap a terminfo, fungují v mc rámečky tak, jako když se dříve
použily upravené soubory termcap a linux.ti z Linux CZ
Desktop. Bohužel to není uděláno asi úplně stejně, protože
např. přehrávač CD cdp má některé znaky špatně (asi potřebné pro
iso8859-1 ???). Mimochodem mc nepoznal, že linux-lat je barevný. Tento
problém vyřeší řádek v /etc/bashrc: alias mc = 'mc -c'.  Úprava
termcap a terminfo přináší problém pro instalaci češtiny ucw, která
používá unicode - rámečky budou špatně, v tomto případě je nutné
změnit řádek v souboru /etc/sysconfig/i18n na SYSTERM=linux. Dá se
také kombinovat klávesnice lat2-16 a lat2-16-prog s češtinou pro obrazovku
ucw,
pokud někomu nevyhovuje klávesnice z balíku ucw. Proměnná LANG je
nastavena na cz, je nutno ji změnit na cs, aby fungoval korektně
např. less a další programy a zkopírovat obsahy adresářů
/usr/share/locale/cs a /usr/share/locale/cz do
/usr/share/locale/cs_CZ, tyto adresáře zrušit a vyrobit linky cs ->
cs_CZ a cz -> cs_CZ, jak bylo napsáno v konferenci.

Je nutné se rozhodnout, zdali se bude používat TERM= linux nebo TERM=
linux-lat a fonty pro obrazovku normální z distribuce nebo unikódové z
balíku ucw s důsledky na rámečky v mc, cdp atd a soubory tarmcap a
databáze terminfo.

Myslím, že by bylo do budoucna dobré přidat přímo do distribuce soubor
inputrc, v případě, že bude vybrána klávesnice se znaky v latin2 (možná
i latin1) a přidat definici terminálu linux-lat2, (viz rámečky v
programu cdp). Locales ve třech adresářích asi také není to pravé.
Proměnná LANG by měla být cs.

Rudolf Ulč
Okresní úřad Strakonice
rudolf.ulc na oku-st.cz