cestina - tetex-0.9csBETA-2.i386.rpm, Linux RH5.0

Frantisek Rysanek xrysf03 na eunet.cz
Středa Červenec 29 09:56:36 CEST 1998

Zdravicko lidicky.

Cestinu pod Linuxem se mi minuly tyden povedlo rozchodit alespon
v Xech - po jistem carovani s XKB-czsk-forcedIM-0.03.tar.gz
(a posleze i 0.02) a parametry klavesnice v XF86Config, ke kteremu mne
inspiroval jeden prispevek v teto skupine. Takze mi ted vi v Xtermu
pise cesky. Na konzoli jsem s klavesnici neuspel - asi problem
s glibc-2.0.7 nebo mozna s konfiguraky locale.

Mam ale docela problemy s $SUBJ.
Stahnul jsem to z nejakeho mirroru, ale je to ta vec z ftp.cstug.cz.
ftp://ftp.cstug.cz/pub/local/cstex/unix/RPMS/i386/
Proste jsem tam nacpal vsecky RPMka presne podle doporuceneho postupu.
Vespod jsem mel uz naintalovany tetex co se dodava s RH5.0.

Bohuzel se mi nepodarilo rozchodit cestinu v tetexu. Nejdriv jsem si
napsal nejaky text v ISO-latin2 ve vicku pod Xama - uplne zakladni
texovy dokument. Kdyz jsem to prelozil do DVI a prohledl pomoci xdvi
(resp. |dvips |gview), ceske znaky v textu jednoduse chybely. Tak jsem
se zacal hrabat v adresarich TEXu a nachazel jsem ruzne zastarale
pokusy o dokumentaci jednotlivych drobnych balicku, ktere poslouzily
za zaklad tech deviti (nebo kolika) RPMek, ke kterym jsem se dostal
ja. Nasel jsem taky nejaky vzorovy dokument v lat2, ve kterem jsem
si vsiml nejakych specialnich ceskych tagu. Kdyz jsem to prohnal vyse
popsanou cestou, cestina byla opet zmrsena, tentokrat vsak nektere
znaky nechybely zcela, ale byly misto nich nejake podivnosti - napr.
takove to zvlastni 'A' z loga AMStexu.

Cele mi to prijde silene komplexni a nedostatecne dokumentovane
- nevidim do vnitrnich vazeb mezi tim milionem konfiguraku, ze kterych
se to sklada, dokumentace je utrzkovita a nevztahuje se na celek, ale
pouze na puvodni stavebni kameny, o kterych lze tezko rici, jak byly
pritesany. Obcas se v ni vyskytuji odkazy na adresare, ktere zacinaji
lomitkem, ktere vsak neznamena root, ale nejaky mne neznamy adresar
- a mam podezreni, ze tato adresarova struktura byla zmenena.

Pri instalaci si asi tri RPMka stezovaly, ze nemam GhostScript Fonts
- coz je IMO blabol, mam tam cerstve nainstalovany GS 5.10 (ze zdroju),
a kdyz jsem se pokusil doinstalovat tam fonty z RPMka (5.10), reklo mi
to, ze tam uz skutecne jsou... Jeste jsem zkusil nahradit je ceskymi
fonty, ale chovalo se to uplne stejne. Takze jsem nakonec ta tri
pyskujici RPMka nainstaloval pomoci --force --nodeps.

FYI pri prekladu TeXoveho dokumentu tex vypisuje, ze pouziva cm fonty.

Nevite nekdo co s tim? Opravdu se mi nechce studovat kompletni
strukturu celeho baliku. Jsem zacatecnik a nemam moc casu. Budu vdecny
za jakykoli napad.

Zatim to vypada, ze rozjedu LyX s jeho vlastni podporou cestiny pres
makra, nebo (a to spis) si stahnu cesky emTeX pro DOS.

Frantisek Rysanek