Cestina "klasicky" ?

Pondělí Červen 22 11:17:32 CEST 1998

On Mon, 22 Jun 1998, Ivan Dolezal wrote:

> jako zvedavy ignorant jsem se chtel zeptat: proc vlastne Cesi nemuzou
> mit jednu standardni linuxoidni ceskou klavesnici, tak jako to maji jine
> zeme? Takovou, co se necha zvolit pri instalaci Linuxu z menu, jako to
> maji Polaci nebo Slovinci? Proc mame misto toho nekolik namahave
> instalovatelnych a ne zcela jasne fungujicich baliku?

Za prve bych chtel upozornit, ze jsou to nejmene dva ruzne problemy a
nejedna se pouze o klavesnici. Prvni problem je jak se to bude tvarit na
uzivatele (tvary fontu, rozlozeni klaves, terminologie, tridici
konvece...), druha vec je, jak to bude implementovano (locales, XKB resp.
loadkeys...).  Neni mi uplne jasne, jestli narazite na prvni cast, druhou
cast, nebo na obe casti.

Co se tyce implementace, tak ta by teoreticky mela byt jedna spolecna,
ktera bude po prislusnem nakonfigurovani fungovat pro vsechny jazyky.
Bohuzel tomu tak neni a spoustu programu je potreba nejakym zpusobem
priohnout. Rekl bych, ze Polaci a Slovinci maji uplne stejny problem, ale
v tech koncinach zadne zname nemam, takze si to nemuzu overit.

Co se tyce konfigurace, tak to je napul systemova vec a napul uzivatelska.
Jednou jsme v "unixu", takze by mel mit uzivatel moznost si to
prekonfigurovat dle sve libosti (az do uplneho bezvedomi). I kdyz uznavam,
ze prave jedna konfigurace, ktera je obecne snesitelna, by mela byt
oznacena jako oficialni. Ovsem to je administrativni ukon, ktery muze
prijit az v okamziku, kdy bude nejaka pouzitelna konfigurace existovat.

"You can't be truly paranoid unless you're sure they have already got you."