J&M, partitions

Petr Herman Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Úterý Březen 3 15:43:16 CET 1998

Robert Follner wrote:

> ----------
> Tomu nerozumim, pises, ze mas (mel jsi) Linux na jednom disku s DOSem.
> Pak pises, ze jsi obnovil partitions v DOSove oblasti. Co je to DOSova oblast?

DOSovou oblasti myslim ty partitions, ktere jsem vytvoril prostredky
DOSu
a ktere vyuziva DOS.

> Kdyz delis disk na oblasti (partitions), tak  to delas pro cely disk.
> Dale nechapu, co je to retezeni tech oddilu.

To prave take moc nechapu, proto jsem se na to ptal. Vim jen to,
ze kdyz se vytvareji logicke partitions v jedne "extended partition",
ze tam dochazi k jakemusi retezeni, ang. "chain". Tj. pokud oznacim
Extended partition jako E a logical L, neni to, symbolicky napsano,
tak, jak jsem si puvodne predstavoval analogii existence primary
partitions na jednom disku, tj.:
(E  (L1...)(L2...)(L3...))
ale zhruba takhle:
(E  (L1... (L2... (L3...))))

Tj. dalsi logicke partitions L2, L3 uz ve svych tabulkach nemaji odkazy
(cisla cylindru atd.) vztahujici se k _cele_ extended partition,
ale k te predchazejici logicke.

Tj. pokud se zmeni neco v parametrech jedne nejake log.partitions,
nestaci to zanest pouze do jedne nejake tabulky, ale musi se udrzovat
konzistentni cela rada techto tabulek. Tal jsem to alespon vypozoroval
ze zkusenosti, ale nenasel jsem oficialni zdroj, kde by to bylo popsano.

> Linuxovy fdisk umi smazat vsechno.

To je mystus. Neumi. Umi jen v pripade, ze jsou vsechny tyhle tabulky
konsistentni.
V pripade, ze je v nich binec, se tim samotny fdisk necha zblbnou a muze
se dostat do stavu, kdy pomoci fdisku neni mozno ani vytvorit novou, ani
smazat starou logickou partition.

> Mozna by bylo lepsi, abys priste nepouzival
> nastroje, kterym nerozumis (NDD a DiskEdit).

To je, jako bys mi radil, ze nemam pouzivat editor T602, kdyz ho neumim
pouzivat. Problem neni v umeni pouzivani DiskEditu, ale v tom, ze si
nejsem jisty tim, jak se maji ty tabulky retezit.

> Boot sector staci obnovit
> DOSovskym
>         FDISK /MBR
> za predpokladu bootovani z viruproste DOSovske diskety.

A za predpokladu, ze tam nebyl nejaky bootvirus, ktery ti zakodoval data
:-(
(ale to nastesti nebyl muj pripad)

> A pokud mas LILO, tak nabootuj Linux ze zachrane diskety (jiste ji mas, kdyz ne tak
> si nejakou stahni - zpravidla se jmenuje rescue a byva u ruznych distribuci nekde
> v adresari images a spol), a pak spust znova LILO.

To mi houby pomuze obnovit ztracene partitions.

> Jak jsem ale pochopil z dalsiho textu, tak si myslim, zes to trochu s tema nortonovyma
> utilitama prehnal. Protoze zadny filesystem (je FS zkratka pro filesystem) neni treba
> obnovovat, ten nema proc by se ztratil.

FS se mi nezdtratil, vymazaly se mi zaznamy o partitions.

> ALE: Jestli se ti podarilo zlikvidovat tabulku rozdeleni disku (partition table), tak te
> nezachrani ani svecena...

Nepotrebuju svecenou vodu, staci mi ten NDD a DiskEdit.
Pomoci techto prostredku se mi podarilo asi behem jedne hodiny v pohode
z celeho
disku - puvodne asi 7 partitions - obnovit vsechny, az na jednu - na tu
posledni
logickou. I kdybych zustal na tomhle, myslim, ze 6/7 je pomerne uspech.
Muj dotaz byl zamereny prave na obnovu te posledni logicke.

> (leda bys mel zalohu, ktera byla vytvorena po instalaci Linuxu)

Zadnou zalohu jsem neme.

> Pak ti nezbude nic jineho, nez znovu Linux nainstalovat a v DOSu pouzivat antivirove
> prostredky, coz lze doporucit vsem uzivatelum produktu M$.

Jak vidis, ani v takovemto pripade neni nutne hazet flintu do zita.

> Robert Follner, ICL Brno

Petr Herman