SUMMARY: Ceska klavesnice a XFree

Milan Zamazal pdm na informatics.muni.cz
Pátek Březen 20 18:46:28 CET 1998

Dekuji vsem, kteri odpovedeli na moji zpravu, at uz do konference nebo
osobne.

Takze jestli jsem vse spravne pochopil, je soucasny stav nasledujici:

1. Podpora pro internacionalizovanou klavesnice v XFree je v principu
   dostatecna.

2. Jedinym problemem na strane XFree je to, ze se tlucou Latin 1 a
   Latin 2 znaky, takze nelze psat napr. `a' jinak nez pres mrtvou
   klavesu.  Je znamo, jak tento problem odstranit.

3. Aby klavesnice spravne fungovala v Xove aplikaci, musi ta byt "i18n
   keyboard clean" podobne jako terminalove aplikace musi byt "8-bit
   clean".

Ad 2. Dokud se to neopravi v XFree, neni chyba odstranena a ceskou
klavesnici nemame.  Pan Smolik zminil, ze existuje reseni pana
Zikmunda.  Bylo toto konzultovano s XFree?  Pokud ne, mohl by se prosim
o tom s nimi nekdo pobavit?  Myslim, ze je to opravdu velmi dulezite.

Ad 3. Toto dle meho nazoru neni problem XFree.  Aplikace by mely byt
opraveny.  Predpokladam, ze autori chybne se chovajicich aplikaci budou
kontaktovani nejpozdeji v dobe pocestovani linuxovskych distribuci.

    HM: BTW, co se tyce cestiny -- czech-howto by se melo v jakkoliv
    HM: nekompletni verzi dat do normalnich distribuci HOWTO,

Souhlasim.  Myslim, ze by nemel byt problem to poslat na patricna mista
-- udela to nekdo?

    :: To je trosku filosoficka otazka. Jde o to, ze mechanismus
    :: vstupnich metod (mezi ktere patri i mrtve klavesy) je svazan s
    :: konkretnim jazykovym prostredim, takze logicky patri do
    :: klienta. Pokud se klient rozhodne, ze nebude vstupni metody
    :: pouzivat, je to z jeho strany podobna chyba, jako kdyz se
    :: rozhodne, ze bude podporovat jen 7bitove ASCII.
    ::
    :: --Pavel Kankovsky aka Peak

    RU: Kdyz by ale kompletne jazykove prostredi resil XFree bylo by po
    RU: problemech.  Podle meho nazoru nezavisi jazykove prostredi na
    RU: konkretnim programu, ale spise na OS, ne ?

Xy OS v tomto smeru obchazeji, nepochybne z dobrych duvodu, pricemz
zajistuji klavesnici samy vcetne patricne podpory pro narodni
klavesnice.  V tom problem neni.  Co se tyce aplikaci, ty chybne
vyuzivaji dostupnych prostredku, jedna se tedy o chyby programu.  Neco
nekomu kvuli chybnemu programovani nutit by bylo na ukor flexibility a
neni to spravny zpusob odstranovani chyb, i kdyz se muze pri jistem
pohledu zdat jednodussi.

Milan Zamazal

--
Z Meta-FAQ teto konference:
o V konferenci linux na muni.cz je povoleno pouzivat ceskeho, slovenskeho a