RedHat Linux/Glibc (Was: Re: CD RH 4.2)

Milan Zamazal pdm na informatics.muni.cz
Pondělí Květen 4 17:52:47 CEST 1998

Myslim, ze je predevsim nutno respektovat nektere zasadni rozdily mezi
RedHatem a Debianem:

- RedHat je distribuce komercni => musi vypoustet nove verze dostatecne
  casto, jinak prijde o sve uzivatele (=> $$) => marketingova rozhodnuti
  maji prednost pred technickymi resenimi.
- Debian je distribuce nekomercni => neni nicim tlacena a primarni jsou
  technicke a politicke (free software) aspekty => nove verze se ani
  nemusite dockat. :-)
- RedHat dela uzky tym => vyvoj lze lepe ohlidat.
- Debian dela siroky tym => neni jednoduche udrzet konzistenci.
- RedHat dela uzky tym => nestaci na to.
- Debian dela siroky tym => lze realizovat ledacos.

Z toho lze odvodit vlastnosti vysledku.  Nelze rici, ze jedna distribuce
je horsi nez druha, kazda ma jiste vlastnosti a uzivatel si musi vybrat,
co potrebuje.

    PJm: BTW - mas na svem Debianu /usr/*/suexec???

Ja ano, to je dobre nebo spatne?

    PJm: Jiste se shodneme, ze neni mozne vyzkouset vse.

Vse ne, ale radu veci ano.  Debian 1.3 jiz prosel testovacim procesem,
stejne tomu je i u Debianu 2.0.  Testovani je jeden z duvodu, proc ma
Debian tak dlouhe pauzy mezi verzemi.  Napriklad vypusteni Debianu 2.0
bylo nedavno opet odlozeno kvuli dosud neopravenym chybam.

Jestlize se v distribuci objevi nefunkcni vyznamny balik, znamena to, ze
nebyla (dobre?) otestovana.  Muze a nemusi to byt spatne -- viz uvod.

    PJm: Muj nazor na tuto problematiku je ten, ze Debian velmi ztratil
    PJm: (rozumej uzivatele) tim, ze momentalne nema releasnutou
    PJm: stabilni verzi distribuce s glibc2.

Viz uvod -- technicka reseni jsou pro Debian dulezitejsi nez momentalni
nalada uzivatelu.  Nebyl by problem v kratke dobe zabalit Debian, jak
momentalne vypada, a udelat z nej 2.0, ktery by urcite nebyl horsi nez
RedHat 5.0.  Ale k cemu by to bylo?  Nepotrebujeme prece dva RedHaty ani
dva Debiany.  Je dobre, ze mame moznost volby.

    PJm: Jedna se o dva modely distribuce - RedHat (stabilni a mensi
    PJm: jadro + moznosti dalsich veci) a Debian (obrovitanska
    PJm: distribuce, ktera umoznuje totez co RH, ale ma to primo v
    PJm: distribuci).

Co jsem slysel, RedHat nema prilis stabilni jadro (napr. ve srovnani
s Debianem).  Mit neco v distribuci je *vyznamny* rozdil oproti mit to
v nejakem contrib.  Jinak velikost distribuce v danem pripade neni
cilova velicina, nybrz se jedna ciste o vedlejsi efekt (RedHat vic
nezvladne, do Debianu si kazdy dava sve oblibene programy).  RedHat by
se nepochybne nebranil distribuci vetsi a naopak v pripade Debianu ma
pocet baliku z hlediska cilu distribuce nulovou vahu.

    PS: Dobre, na tom, ze tim nekdo utrpi jsme zajedno.  Rozdilnost
    PS: nazoru je v tom, ze ja si nemyslim, ze by to "odnesl" jen
    PS: RedHat,ale primo Linux a free software obecne.  Vysvetli
    PS: nejakemu "Windowsakovi", ze treba ten Mars_NW neni problem treba
    PS: Linuxu, ale jen horke jehly nejake firmy v USA, ktera to pred
    PS: vypustenim poradne neotestovala :-(

Uspech Linuxu je nepochybne v zajmu RedHatu a ti tedy asi vi, co delaji.
Zrejme predpokladaji, ze kdyby to testovali, dopadli by hur (ac to na
prvni pohled muze vypadat paradoxne).

    PJm: Ale Debian timhle vlastne paradoxne nepomohl freesoftwaru (v
    PJm: tomhle pripade glibc) k testovani...

Ehm?  Sve baliky jsem prekompilovaval pro glibc na prelomu lonskeho
cervna a cervence => mel jsem tehdy na svem pocitaci instalovan alespon
castecne glibc Debian.  Tzn. tou dobou si kdokoliv mohl nainstalovat
glibc Debian a zacit jej testovat.  A take to mnoho lidi udelalo,
reportovali chyby a Debian maintaineri je opravovali.  To, ze ti lide
z Debianu, kteri udelali obrovsky kus prace na glibc systemu, neciti
potrebu sve zasluhy vytrubovat do sveta, vysledek jejich prace nijak
neovlivnuje.  Citovanemu tvrzeni tedy naprosto nerozumim -- Debian pro
testovani glibc nemohl udelat vice.

    :: Ne, to ne. Lhostejny mi VUBEC neni a ted pouzivam i RH 4.2 i RH
    :: 5.0 i Debian 1.3, ale do budoucna asi budu uz jen Debian a
    :: pravdepodobne i FreeBSD.

    PK: Proc ne, od toho mame konkurenci. :)

Pokud to bylo mysleno i na Debian, tak Debian nepovazuje a nikdy
nepovazoval zadnou distribuci ani (O)S za svoji konkurenci.  Ja osobne
ve free softwaru daleko radeji vidim slovo "alternativa".

Milan Zamazal

--
Z Meta-FAQ teto konference:
o V konferenci linux na muni.cz je povoleno pouzivat ceskeho, slovenskeho a