Linux na disk d:!

Ing. Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Květen 5 07:42:37 CEST 1998

> Prosim poradte mi, jsem uplny zacatecnik co se Linuxu tyce.

Tak to jsme dva. Akorat s temi disky jsem se uz malinko potrapil a
snad dokazu i trochu poradit.

> Mam RH 5.0.Na disku c:\ mam WIN95 a na disk d:\ chci Linux.

Co je to D: ?? Muze to byt logicky disk spolu s C: na jednom HDD nebo
taky druhy HDD ?!?

Jestli se jedna o jediny HDD, doporucuji zrusit logicky disk D (typ
extended) a z uvolneneho mista udelat Linuxovou primarni oblast +
swap.

Jestli jde o druhy HDD, pak je to jeste jednodussi - jenom se proste
vytvori prislusne oblasti na nem.

> Jak to udelat abych mohl bootovat do WIN i Linuxu?

Obecne : Linux se da spoustet nekolika zpusoby. Ostrileni harcovnici
at prominou pripadne nepresnosti.
 Da se "nahodit" primo z DOSu - existuje programek, ktery po spusteni
dokonale vycisti pamet, zavede Linux a po DOSu neni ani pamatky. To
mi ale pripada trochu malo elegantni.
Pak se tedy musi spustit zavadec (nejcasteji LILO), ktery ma v sobe
zapsany udaje o systemu a vi, odkud se ma co natahnout. Samotny LILO
je maly a da se umistit do :

1) masterbootu  (primarni partision table)
2) boot sektoru primarni oblasti na HDD
3) na disketu

ad 1) V tomto pripade se LILO natahne do pameti jako prvni. Jine
systemy (DOS, WIN) se daji spoustet; lilo je na to pripraveny. Ale
nevim, co by se stalo pri preinstalovavani WIN nebo DOSu.

ad 2) Linux se inicializuje z boot sektoru. To se da provadet jenom
na primarni oblasti - pokud je na logickem disku, musi se pouzit
varianta 1 nebo 3. A samozrejme musi existovat zpusob, jak tento
boot sektor zavest do pameti.

ad 3) Podoba se spousteni DOSu z diskety - s tim rozdilem, ze se
precte pouze 1 sektor (boot) a ten zaridi vse potrebne.

Ja osobne davam prednost druhemu zpusobu. Na vyber "co se vlastne
spusti" se mi osvedcil Boot Manager z OS/2. Ma to spoustu vyhod :
- master boot je nedotceny a ani "fdisk /mbr" nezpusobi problemy
- pro pripadne preinstalovani WIN se da nastavit atribut "aktivni
oblast" na partisnu s WIN a vsechno probehne bez problemu

Ma to i nevyhody :
- BootManager zabere sam 1 primarni diskovou oblast (na disku se daji
vytvorit max. 4 nebo 3 + extended)
- Neni dostupny kazdemu.

> Pomuze mi System Comander?
Nevim, neznam.

> Na c:\ je FAT32.
Na spousteni Linuxu to nema vliv. Linux samotny ale umi zpristupnit
jakoukoliv DOSovskou nebo WINdowsackou oblast vcetne dlouhych jmen
souboru, vcetne disket a CD-ROM. Musi se ale jednat o FAT (prip.
ISO9660 - standard na CD-ROM). Pokud je mi znamo, stabilni jadra
2.0.x neumi spolupracovat s FAT32. Jedine pouzit zaplatu nebo
vyvojove jadro 2.1.x. Nebo taky konverze na FAT, jestli to neni vetsi
nez 2.1 GB.  :-))

> Predem dekuji za jakoukoli informaci.
Neni zac. Doufam, ze to bylo ason neco platne.
Dalsi dotazy radsi na privatni mail.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s