Pada mi linux - podeziram hw

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Pondělí Listopad 2 16:54:25 CET 1998

Dobry den,

linux mi pada v prumeru 1.5x tydne; nekdy to padne v noci uprostred
logratate, ale vetsinou pres den (bezi pppd, nekolik instanci httpd,
nekolik instanci ipop3d). Obcas se mi predtim v logu objevuji hlasky
o nekonzistencich ve swapu.

Jsou dva "rezimy" padu:
1. Pocitac nereaguje na stisk zadne klavesy, monitor je cerny. V logu
neni zadna hlaska. Pomuze jen tvrdy reset a pak flikovani filesystemu
pres fsck.
2. V logu a na monitoru se objevi spousta "oopsu", vetsina z nich
obsahuje "shrink_mmap" nebo "try_to_free_page" jako jednu z prvnich
stop na callstacku. Obcas to jeste vezme Ctrl-Alt-Del, ale casto toto
Ctrl-Alt-Del zpusobi pad jeste neceho a opet nasleduje tvrdy reset a
flikovani filesystemu.

Stroj je prastara 486, IDE radic je jako karta, na primaru visi jeden
210MB a jeden 120MB disk, oba muzealni kousky.

Obcas se mi objevuji hlasky typu hda: irq_timeout (status=0x50...).
/dev/hda1 je /usr, /dev/hdb1 je /, /dev/hdb2 je swap. Kernel je
2.0.35, mnou prelozeny.

Stroj byl drive vyuzivan pro Win3.11.

Osobne podeziram IDE radic, ale je mozne, ze jde o disky. Jakym
zpusobem to mam zjistit? (Predesilam, ze druhou kartu IDE radice
nemam; taky nemam druhy pocitac, kam bych prehodil disky.) Zkousel
jsem veci jako dd if=/dev/hda of=/dev/null a s tim nikdy nebyl
problem - spis je problem pri seekovani (mozna cteni na mnoha mistech
"naraz") nez pri linearnim cteni od zacatku do konce. Pri instalaci
jsem zkousel badblocks a taky nebyl problem. Co lze jeste zkusit?

Dekuji za vsechny rady konstruktivnejsi nez "hodte to do kose a
poridte si novy" - to je az posledni moznost, kdyby vse ostatni
selhalo.
--
Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz