Preneseni instalace na jiny disk

Čtvrtek Listopad 5 15:13:44 CET 1998

Michal Hajek <hajek na nspuh.cz> writes:

> ... Co takhle neco jako:
> dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1 count=1
> za predpokladu, ze mate celou instalaci na jednom fs v /dev/hda1 ?
>
> Je to blbe jako princip, nebo se to da pouzit ?

Princip je spravne, ale priklad je blbe ;-). Takto byste prekopiroval
jen prvni sektor. Spravne je "dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1". Aby to
bezelo rychleji, je lepsi volit vetsi velikost bloku, napr.:

dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1 bs=32768

Zhruba plati, ze cim vetsi je velikost bloku, tim to bezi rychleji,
ale pro bloky o velikosti radove 1 MB uz rozdil neni temer
patrny. (Ale asi zalezi i na disku, takze to neberte doslova)

Samozrejme se predpoklada, ze velikost hdb1 je vetsi nebo rovna
velikosti hda1. Nejlepsi je, pokud je velikost obou partitions
stejna. Neni-li, pak prebyvajici misto v hdb1 nebude vyuzito.

Kdysi me zlobil 1.2 GB Seagate (kolisala prenosova rychlost). Mel jsem
na nem DOS a Linux. U dodavatele jsem si dohodl vymenu za 1.2 GB
WD. Disky stacilo prekopirovat pres

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=32768

Prekopiroval se Linux, DOS, LILO, partition table, ... Proste vsechno.
Bylo to rychle, malo pracne a fungovalo to OK. Nicmene je mozne, ze u
nejakeho obstarozniho disku se specialnim MS-DOS driverem pro
premapovani sektoru by to pro DOSovou partition mohlo selhat.

Radice soucasnych SCSI disku automaticky vyrazuji vadne sektory a
nahrazuji je zaloznimi. Takze pri kopirovani pomoci "dd" se nemusite
bat, ze kopirujete i vadne sektory. O IDE discich jsem to zatim nikde
"cerne na bilem" napsane nevidel, ale predpokladam, ze premapovani
delaji take. Kdyztak se ozvete, vite-li, jak to s IDE disky je.

Je-li FS temer prazdny, pak tato metoda muze byt pomalejsi nez mkfs a
nasledne dump/restore nebo cp, .... Je-li naopak temer plny, pak dd
vychazi jako rychlejsi, protoze sekvencni cteni/zapis je rychlejsi nez
cteni/zapis s nahodnymi pristupy.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR