Solved: NFS, NFS root, lockd

Jan Kybic Jan.Kybic na epfl.ch
Úterý Listopad 24 13:23:57 CET 1998

Dobry den,
	  pred casem jsem se tu ptal:

>           pokousim se rozchodit nfsroot, t.j. stanice si montuji vse
> pres NFS ze serveru. Mam jadro 2.1.127, stroje jsou PowerMac G3,
> HOWTOs jsem cetl. Problem je v tom, ze ackoliv se prvni mount
> filesystemu (jadro montuje root filesystem) provede bez problemu,
> jakykoli dalsi mi dava hlasky:
>
> RPC: sendmsg returned error 101

Dostal jsem vice odpovedi, dekuji za nej. Jak uz to vsak tak byva,
reseni jsem si nasel sam. Zda se, NFS je v soucasne dobe v 2.1.x
jadrech mohutne prepisovano a NFS-Root HOWTO uz neni zcela aktualni a
Documentation/nfsroot.txt moc detailu neposkytuje. Jinou dokumentaci
jsem nenasel, nezbylo nez cist jadro a experimentovat. Nakonec jsem
zjistil, ze moje puvodni hypoteza byla spravna. Vyse zminene HOWTO
naznacuje, ze prvni prikaz v rc.sysconfig muze byt 'mount -avt nfs'.
To ale nefunguje dobre, protoze jadro nastuje lockd proces, ktery se
snazi spojit s lokalnim (proc?) portmapem. Aby to zacalo fungoval, je
potreba: 1) namontovat /proc, 2) Nakonfigurovat sitove zarizeni lo,
3) Vyplnit route tabulku, 4) Nastartovat portmap.

Tim se mi podarilo nabootovat, ale lockd me stale zlobil, cas od casu
mi nepovolil vytvorit nejaky soubor a stezoval si:
'cannot monitor <server_ip_address>'. Takze jsem ho nakonec vypnul
a montuji vsechno s '-o nolock' a je klid a prozatim to
nezlobi. Jedine soubory sdilene rw jsou /home adresare a
/var/spool/mail, tak snad ten lockd tak nutne nepotrebuji.

Po dalsich experimentech jsem se rozhodl NFSroot nakonec opustit,
protoze mi vadilo, ze musim mit na disku stale zabrano nekolik MB pro
klienty, kteri se mozna ani nikdy nenaloguji a taky ze uzivatele si
mohou potencialne ponicit svuj root, takze priste uz nenabootuji.
Takze jsem presedlal na bootovani pomoci ramdisku. Puvodne to mel byt
initrd, ale tomu nedokazal muj bootovaci program predat spravne
parametry, takze z toho byl nakonec obycejny ramdisk. Ten je velky asi
2MB, obsahuje veci nutne ke spusteni systemu a v jeho rc.sysinit
zaridim konfiguraci site a namontovani prislusneho adresare ze
serveru. Dale vyvolam skript na serveru (to proto, abych mohl menit
konfiguraci bez nutnosti obchazet vsechny pocitace), ktery namontuje
pres NFS adresar soukromy pro tento pocitac, kde vytvori zakladni
strukturu. Vetsina veci jsou linky na server fs, zvlast mam neco ve
/var /tmp /dev a /etc. A pak uz pokracuje bootovani jako normalne.
Nevyhoda tohoto reseni je, ze ramdisk musi zustat v pameti, ale ty
stroje maji 160-190MB, takze me to nepali. Vyhoda je, ze konfigurace
pri startu klienta je vzdy presne stejna a ze na serveru mi to zabira
vzdy jen tolik mista, kolik je skutecne potreba, nebyva to vice nez
nekolik malo MB na pocitac. Swap jsem zatim neresil, protoze nebyl
potreba.

Honza

Jan Kybic <Jan.Kybic na epfl.ch>      BIG IOA DMT EPFL Lausanne, Switzerland
http://bigwww.epfl.ch/kybic        tel. work +41 (21) 693 5741
For PGP key see my WWW page.