co rikate clanku o linuxu v PC WORLDu

Pavel Janik ml. Pavel.Janik na inet.cz
Středa Listopad 25 14:56:48 CET 1998

   From: Sputa Richard <Richard.Sputa na os3.os.ds.mfcr.cz>
   Date: Tue, 24 Nov 1998 09:16:24 +0100 (MET)

Preji prijemny den vsem kolegum, zvlaste tem svatym tucnakem osvicenym,

   > Cetl jste nekdo clanek "Linux v otazkach a odovedich" v PC Worldu ?

dnes jsem si zmineny casopis zakoupil a precetl si jej. Prisel jsem do
prace a dal jsem jej precist svym kolegum (nic jsem jim o kvalite
zminovaneho clanku nerikal). Jeden z nich (nechce byt jmenovan)
prohlasil: "To je vul co to napsal..."

Moje pocity jsou ponekud mirnejsi, ale neodpustim si maly
komentar. Clanek jsem cetl s tuzkou v ruce, protoze moje pamet
nedokaze akceptovat takovou spoustu bludu.

1. Hned v prvni odpovedi je napsano: "Linux je UNIX". To je samozrejme
naprosty nesmysl. Pokud chce nektery operacni system unixoveho typu
dostat oznaceni UNIX, musi za to zaplatit tezke penize. Pro Linux to
zatim nikdo neudelal a muj nazor je, ze ani neudela.

2. Nevim, kde autor cerpal sve drahocenne informace, ale Linus
Torvalds se opravdu nenarodil ve Svedsku, neni Sved. Je
Fin. Doporucuji autorovi zmineneho clanku (nechci jej jmenovat,
predpokladam, ze se prizna sam ;-) aby si precetl
http://www.ccil.org/esr/faqs/linus/index.html zejmena bod 4...

3. V jedne odpovedi autor pise, ze pokud chcete nainstalovat X Window
System (no, autor pise X-Windows ;-) musite znat takove udaje jako
obnovovaci frekvence monitoru, typ videokarty apod. Ja jsem
nainstaloval uz hodne linuxu a tak ve trech ctvrtinach jsem ani
nevedel, co tam za videokartu je, protoze mi to Linux rekl sam :-)

4. Tvrzeni "C se dodava povinne s kazdou verzi UNIXu" velice vyrazne
kontrastuje s posledni vetou clanku, ze autor se zivi jiz nekolik let
(dva?, tri?, nebo snad jeden?) spravou ruznych UNIXu (jmenovany byly
Irix, SunOS, Digital). Mozna je jeho zamestnavatel tak bohaty, ze si
muze dovoli komercni prekladace zaplatit...

5. Dalsi zajimave tvrzeni spatruji v tom, ze autor clanku po spusteni
TeXu ceka cituji "par minut" na prelozeni dokumentu. Ja mam take
dokument, ktery se TeXem preklada nekolik minut - je to zdrojovy text
obsahujici vsechny manualove stranky v Linuxu - jeho preklad na mem
pocitaci trva celou jednu minutu a sedm sekund...

6. Oznaceni \TeX jako zvlastniho pismena vestaveneho do TeXu je take
ponekud zmatecne. Videl autor nekdy vubec TeX?

7. "Vysledny dvi je prenositelny - ovsem pouze tehdy, kdyz tomu
UNIXari budou spravne fungovat fonty". Tak i takovyhle nesmysl je
mozno cist v nekterych ceskych publikacich zbyvajicich se
pocitaci. DVI znamena DeVice Independent. To, ze nekomu "nefunguji
fonty" znamena co? Mozna by k clanku mohla byt doplnena nejaka
vysvetleni - jsem z nej ponekud zmaten. Vystupem TeXu muze byt tez
format PDF...

8. "... lze kazdemu souboru nastavit, kdo jej smi cist, prepisovat a
spoustet". Opravdu? A ja mel ten pocit, ze Linux (alespon tedy
2.1.130pre?) zatim neco jako acl nepodporuje, mozna ma autor lepsi
informace nez ja :-(

Ke komentovani typograficke kvality toho dokumentu se nesnizim, budu
setrit kapacitu postovniho serveru konference.

Tolik me zazitky ze cteni tohoto clanku. Myslim, ze autor clanek psal
vylozene z donuceni a pouze proto, aby se vyplnil prostor ve zminenem
casopisu. Nebo je to jinak? Treba nam to sam osvetli.
--
Pavel Janik ml.
Pavel.Janik na inet.cz