Porovnani Apache & Linux x MS IIS & WinNT4.0

Petr Snajdr pesna na didot.cz
Úterý Říjen 6 13:00:57 CEST 1998

Dobry den,
	tak jsem PC Magazine zakoupil a venoval mu 10 minut. Podrobne si
onen clanek prectu cestou domu, ale na prvni pohled je to presne o tom o
cem jsem si myslel. Testy jsou provadeny s celkem slusnym zazemim, ale
v principu autori maji evidentne spatne znalosti o nekterych vecech,
evidentne znaji zjemena MS IIS a mel jsem osobne pocit, ze
je to jakesi srovnavani s IIS. Jak se zda tak se potvrzuje i to, ze jsou
tam i fakticke chyby.
	Potesilo me, ze presto autory Linux povazuji za bezny system
(za co jineho, ze?,a le nekdy byvaji problemy si to pripustit), ale
jak jiz byva tradicnim zvykem, pletou pojmy a ziji v mylne predstave, ze
se jedna o freeware. Koneckoncu tento jev je celkem bezny bohuzel), ale
to nemlouva.
	Mysli si take, ze tento "freewerovy stoupenec Unixu" je
jen pro Unixy. nevim zda win32 nebo OS/2 jsou Unix. IMHO ne.
Trochu skodolibe bych komentoval "IIS cini vyznamne kroky a svuj
 podil zvojnasobil". V dobe psani clanku ale autori nemohli vedet, ze
podil IIS na Internetu vuci Apache poklesl.
Dulezitou veci je, ze testovana verze je Apache 1.2.5 na RedHatu 5.0
a Solarisu.
	Nektere veci jsou jiste dobre mysleny, ale IMHO jejich formulace
je velice podivna napr.: ISAPI a NSAPI oproti CGI zvysuji vykon WWW
serveru? Uz jsem si zvykl, ze uzivatelum IIS zase tak na stabilite
nesejde a radej napisou Hello World jako ISAPI nez CGI, ale proc ne.
	Nektere vety jsem vubec nepochopil. Napr:
"Konfiguracni soubory (CNF ci jejich ekvivalenty) jsem museli upravit"
u clanku k Apache. Bylo tim mysleno upravit httpd.conf apod? Snad.
	Prekvapeni je take to, ze "Licenci na zabezpeceni SSL si muzete
 koupit od RSA". Standardne Apache SSL nepodporuje. Hmm, no standardne ne,
ale vim minimalne o 2 cestach jak k SSL prijit jinak a nejsem si jist
zda v obou pripadech budu muset neco platit nebo mit spolecneho
s RSA.
 	V tabulce podporovanych platforem jim unikly nektere platformy.
viz. vyse. Je to dano castecne verzi (1.2.5 tusim pro Windows neni), ale
pro OS/2 bych rekl, ze je.
	Pokud jde o Hardware je tu jeste jeden hacek. S Linuxem pouzili
jine sitovky nez pod NT. Duvedem je pry dostupnost ovladacu (jsou
to nejake sitovky od Compaqu takze bych tomu celkem veril).
	Co jsem pozoroval je to, ze panove nevi co chteji testovat.
WWW server je jen casti. Hledaji totiz nejake indexovaci software
a dokonce pruvodce pro tvorbu WWW stranek. Tohle dost casto
vidim u lidi, kteri prilis pracuji s produkty Microsoftu.
Radi by vse v jednom a tim temer mysli to, ze jeden
exe soubor bude WWW, FTP, News, SMTP a POP3 server a
"hnusne neintegrovana" reseni v Unixu, kdy je vse samostatne
povazuji za nevyhodu (no comment).
	Takze v tabulce najdete polozky jako:
Podporuje NNTP, POP, SMTP? (kupodivu u Apache je napsano ano)
A pak nektere tendencni veci jako:
Podporuje ISAPI/NSAPI? Co tak asi u Apache muze byt, ze?
Skoro bych se zeptal zda IIS podporuje Apache API :-)
BTW: Apache 1.3.x podporuje ISAPI pod Windows.
Velice zabavne je kolonka: Podporuje ASP?
	Je zajimave, ze typicti uzivatele Windows si mysli, ze ASP
je naprosto unikatni technologie, kterou nema obdoby :-)
Ma :-)
Nejsne mi zustava take:
Podporuje ODBC, Oracle, Sybase,MS SQL, DB2? s odpovedi Ano
i u Apache?
	Dalsi otazka dokazujici, ze tu az tak o WWW servery nejde je:
databaze soucasti dodavky? :-)
	Nektere veci ovsem silne mluvi proti autorum a IMHO
jsou dukazem toho, ze jejich znalost problematiky v nekterych oblastech
neni nejlepsi. Napr veta:
"Linux nepodporuje symetricky multiprocesing  jako Solaris, coz znamena,
ze jsme ve skutecnosti vyuzivali jen jeden procesor".
Prectu si cely clanek jeste v klidu a pozdeji, ale myslite, ze
ma smysl dal neco komentovat? Mzri me jen to, ze ti panove meli celkem
idealni podminky ...

S pozdravem
	Petr Snajdr