Diskuse: tisk

Středa Říjen 14 14:53:55 CEST 1998

limo na x.opf.slu.cz (Lukas Macura) writes:

> Tedy ne vse musi za soucasneho stavu jit pres postscript.
>
> Ano, ale muj nazor je, ze by melo .. I ten text vypada mnohem lip kdyz
> proleze postscriptem, muzu s nim delat ruzne psi kusy atd..

Primy tisk v ascii se muze hodit napr. majitelum jehlickovych
tiskaren, kdyz si chteji vytisknout nejake zdrojaky, HOWTO dokumenty,
... Rychlost tisku jehlickove tiskarny v textovem modu je obvykle
vyrazne vyssi, nez v grafickem. Pro finalni tisk dokumentu z word
procesoru se to samozrejme nehodi.

> To se mi zda spatne. Mozna by se dalo udelat nejakou knihovnu hodne
> podobnou (ze strany aplikace) Xum, ktera by vytvorila postscript.

To se udelat da. Napred si ale overte, zda to jiz neni hotove.

> Tento problem by mohla resit ona knihovna nebo program, ktery by
> "emuloval" Xy a delal postscript. Muze totiz potom vyuzit jen tech
> vlastnosti postscriptu, se kterymi si ghostscript poradi.. Nebo ne ?

Ano, ale driv jsem mel pocit, ze nektere aplikace zamerne generuji
vystup, ktery GS neumi zpracovat. Existence GS prece jen snizovala
prodej PS tiskaren. Nyni uz je to s kompatibilitou podstatne lepsi.

> Nechapu politiku takovych firem. Jejich zakladnim cilem je udelat
> tiskarnu, na ktere pujde tisknout jen z Vir95 ?!!

Myslim, ze primarnim motivem je zde spis cena a snaha znemoznit
kopirovani konkurenci, nez MS strategie "Windows everywhere". Ale kdo
vi ...

PS je vyrazne mocnejsi jazyk nez PCL, ale i tam je napr. mozne
definovat makroprikazy, ... Strucny popis zakladu PS a HP PCL/5 jsem
nasel v knize "Laserove tiskarny, popis, praxe, PostScript",
J. Zapalka, Grada, ISBN 80-85424-30-4. Predpokladam, ze ty
Windows-only tiskarny budou pouzivat vyrazne jednodussi ridici jazyk.

> V cem by se mela zmenit ?

Zmena by mela zajistit:

1. Integraci tiskovych sluzeb do prostredi "eneterprise computingu".
Tim myslim vyuzivani sluzeb jako napr. LDAP, pripadne jinych jemnnych
sluzeb (v tomto pripade je asi lepsi mluvit o adresarovych sluzbach),
pro centralizovanou administraci tiskaren a tiskovych front.  V teto
oblasti zadne _obecne uznavane_ standardy nejsou, a tak neni co
prevzit napr. z jineho Unixu.

2. Moznost, aby vyrobci mohli dodavat jiz zkompilovane drivery (ne
vsichni budou ochotni dodavat i zdrojovy kod), a aby uzivatel nemusel
nic slozite konfigurovat a kompilovat. GS by si napriklad mohl
odpovidajici driver (modul) dynamicky nalinkovat. To ale musi
navrhnout nekdo, kdo do toho vidi.

> V tom, ze by se to nepretahovalo pres postcript ale pres neco
> znamejsiho ?

PS je nejznamejsi standard, co existuje :-). Pokud vim, tak
profesionalni osvitove jednotky v tiskarenskem prumyslu bezne s PS
pracuji. Vzhledem k rozsireni a komercni podpore bych u PS zustal.
Pouze pokud by se objevila vyrazne lepsi technologie, melo by smysl na
ni prejit.

PS ale nema jen svetle stranky:
1. Kdyz tiskarna pouziva technologii vylepsujici kvalitu tisku jakymsi
zjemnovanim prechodu pokud se pouzivaji prikazy PCL, pak pokud se do
tiskarny nahrne bitova mapa generovana GS, tato technologie se
samozrejme nepouzije. (Narazim zde na inzeraty typu "600 dpi tiskarna
tiskne, jako by mela 1200 dpi"). Pokud by byl k dispozici konvertor PS
-> "inteligentni PCL", nevadilo by to.

2. Generovani bitmapy muze trvat velmi dlouho. Jeden obrazek se mi na
PS tiskarne (vyrobce udava 12 stran za minutu) tiskl nekolik hodin.
Pri pouziti PCL by to asi bylo vyrazne mene.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR