konkurenceschopnost Linuxu (Re: cestina)

Milan Sorm xsorm na informatics.muni.cz
Úterý Září 1 00:36:32 CEST 1998

V poslednim dopise Lukas Horalek pise:
> [...]
> nejjednodusimu - pokud by se mel Linux priblizit beznemu ceskemu uzivateli
> (a ja pevne verim, ze se to povede, kvality tohoto systemu jsou vice nez
> zjevne), mel by podle me splnovat tato (dosud nesplnena) kriteria:
> 	a) Kompletni instalace systemu, nejlepe v grafice (jakmile se
> 	   "beznemu uzivateli" posepta - tohle oprav v prikazove radce,
> 	   tak je konec..)
> 	b) Automaticka podpora cestiny ihned po instalaci bez jakekoliv
> 	   potreby dalsich baliku, editaci a namahy
> 	c) Word-kompatibilni (nebo alespon Word-like) editor

dodal bych jeste, ze to chce i grafickou utilitku na postu (radovi uzivatele
elmu na chut neprijdou a NN je malo pruzny).

> [...]
> nejnovejsi pocitac, a Windows2001, jinac to nejde.."
> T (sibalsky) : "Ale jde...sledujte..." (nainstaluje Linux)
> M: "Hmm, no jo, todle vypada jako Excel, todle jako Word, no dobre, my to
> vyzkousime, ale jak se neco stane, hned prijedete, a date nam Windows,
> jo?"
> T (s usmevem): "Jasne..."
> M (vola za dva mesice technikovi) : "Budeme potrebovat dalsi pocitac. A
> chceme na nej taky ten system s tim tucnakem, jak jste to rikal, ze se
> to...? No zkratka - wono to za dva mesice ani jednou nespadlo!!"

hm, dneska jsem v jedne takove firme byl. asi takto:

M: mam tady jen 5000,-, udelejte mi z toho stroje (386 - pozn. red.) neco
fantastickeho a do toho chci Win95.
T: Hmm. Ale ty Windows neco stoji.
M: no tak tam dejte neco jineho, at to tak nestoji.
T: Dam tam Linux
M: Klidne. Hlavne at to nic nestoji
T (ja, nainstaloval jsem Linux): Je to hotovo.
M: Hmm. Kde to ma Word ?
T: Word jede pod Windows, v Linuxu ne.
M: Tak to ja nechci. Ja chci Word.
T: Word stoji penize. A taky Windows.
M: Hmm. No tak tam dejte neco jineho, kde pojede Word a nebude to stat
   penize.
T: No. To nevim, to asi neexistuje.
M: Tak ja si vyberu jinou firmu.
T: Jo. To sem zvedavej, co vam nainstalujou.

no a takhle to konci obvykle. a opacna situace je v pripade, ze chteji
server:

M: Ja chci velkej a rychlej server. Tady je 40000,-
T: Hmm. Jaky system ? A co na tom budete delat ?
M: No, prodavat. A ridit Internet.
T: No jo, ale jak budete prodavat, mate nejake programy ?
M: Ne. To tam taky dejte.
T: Ale to stoji penize.
M: Hmm. Vzdyt tady je tech 40000,-
T: To je na server. Ale jeste na software.
M: Nejak to udelejte.
T (nastvane): Dam tam Linux a ty programy Vam napisu sam.
M: Vidite ze to jde.
T (po delsi dobe): Je tam Linux i s tema programama. Ale uz se o to nebudu
starat.
M: Hmm. Pekne. Jak si pustim Word ?
T: O tom nebyla rec. Je to server.
M: Neblaznete, takovy penize a ani Word to neumi. A doufam, ze to urychli i
ostatni pocitace, kdyz je to server.
T: To tezko. A s tim Wordem nepocitejte.
M: Tak od Vas uz nic nechcu. Odneste si to a ja chci neco jineho.
T (nastvane): No vy jste teda firma. ...

no to je jen na ukazku, jak to dneska chodi ve firmach a jake potize jsou s
Linuxem (a nejen s nim).

milan

Milan Sorm  (aka John Popelnik)      telefon: +420 5 41512348
FI MU, Botanicka 68a, Brno           sorm na informatics.muni.cz
http://www.fi.muni.cz/~sorm/         tel. domu: (05) 46211083

fingerprint: E4 78 1D A7 C5 2C F5 3F  83 A7 97 29 73 F7 17 63