Textovy glint aneb jak instalovat Debian

Cejka Rudolf cejkar na dcse.fee.vutbr.cz
Čtvrtek Září 10 19:36:47 CEST 1998

Zdenek Kabelac (kabi na fi.muni.cz) wrote:
: Cejka Rudolf wrote:

: No ja mam uz dlouho dobu nastaveni root vlastni takze nevim co aktualni
: maji
: v konfiguracich u Debianu 2.0 ale nechce se mi verit, ze jako root
: nemate spravne nastavenou PATH.

Problem byl spis nekde uplne jinde: Proc systemova utilita dselect po
mne chce, abych mel nastavenou PATH jako root? Pokud to opravdu vyzaduje,
proc na zacatku neohlasi: Pozor, musi byt nastavena PATH do sbin adresaru?
(Nemam pocit, ze by dselect koncil moc ciste, pokud cesty do sbin
nedostane.)

: Je pravdou, ze jsem Debian nikdy neinstaloval z CD - vzdy po ftp nebo kopii
: disku.

Pouzil jsem ftp.

: ftp://ftp.debian.org/pub/debian/dists/stable/main/disks-i386/current/dselect.beginner.html

: Installing a new Debian system is a very complex thing, but dselect can do
: it for you as easily
: as can be. So take the time to learn how to drive it. Read the help screens
: and experiment
: with i, I, o, and O. Use the R key. It's all there, but it's up to you to
: use it effectively.

Toto muj problem nebyl. Klavesove zkratky jsem zkousel ruzne.
Ale hodne dlouho mi unikalo (a stale unika), jak dselectu oznamit,
ze pokud chci nejaky balik, tak ho opravdu chci a zavisi-li na nejakych
dalsich balicich, necht si je klidne instaluje - a vubec me nezajimaji
(nebo ze by k tomu slouzily i/I/o/O/R?). Nebo je schopen zavislosti
instalovat sam? (Nic podobneho jsem ale nikde napsane nevidel.)
Ale stale prelezat v seznamu >1500 baliku ze zacatku na konec?
Timto zpusobem cas ztracet nechci.

: > A kde je napsano, ze "Exit code 1" == "Spuste dselect jeste nekolikrat,
: > ono se to treba nainstaluje."?

: o jednu stranku predtim:

: Dselect runs through the entire 1100 packages and installs those selected.
: ...
: uninstalled packages. If you want to keep a record of everything
: that happens use normal Unix features like tee or script.
: It can happen that a package does not get installed because it depends on
: some other package which is listed for installation but is not
: yet installed. The answer here is to run Install again. Cases have
: been reported where it was necessary to run it 4 times before
: everything slipped into place.

Dobra, ale pokud se mi ohlasi "Exit code 1"? Rekl bych, ze zvyklosti
byvaji ponekud jine. Treba LaTeX a odkazy, kvuli kterym musi byt zdrojovy
text casto kompilovan nekolikrat: Nikdy nekonci "Exit code 1", ale
priblizne zpravou "Rerun to get references right." Nebo nevidim jediny
problem proti tomu, aby se dselect poustel sam od sebe v cyklu.

: Jak vidis nic si nevymyslim. Zda se jsi si tu dokumentaci cetl style:
: Same 'kecu okolo' to vsechno znam to cist nemusim...

Takovy vyklad je take mozny. Ja to spis citim jako "Same zbytecne kecy
okolo, budu cist jen to podstatne. Jenze jak najit par podstatnych
informaci mezi zbytecnostmi? Bohuzel podstatne veci se proste
snadno prehlednou."
Pri instalaci jsem narazil pouze na dokument install.txt dlouhy 80 KB,
ktery podle meho nazoru prilis mnoho podstatnych informaci ohledne
instalace neobsahuje. Zde se plne potvrzuje "lepsi zadny, nez spatny".
Preci nebudu po celem internetu hledat vsechny dokumenty, ktere se tykaji
instalace a vybirat si ten nejlepsi. Proste vezmu ten, ktery se nachazi
u instalacnich souboru.

: Otazkou je, kdo je normalni uzivatel - pokud tim myslis, nekoho kdo akorat
: vi, ze sipka se diva doleva doprava nahoru dolu a ctrl strili tak u nej
: linux na uspech velkou sanci mit nebude :-) Zvlaste pak, kdyz takovy clovek
: za mnou prijde ze mu nejde zvuk - a ja po 10 minutach vsemozneho hledani
: zjistim, ze se to v tech windouzich soupatkach nastavil na 0.

Proc by ne? Nejak se preci zacinat musi. A proc ne s Debianem?
Zkousel jsem ho, protoze zde v konferenci se prakticky jen
chvalil a utracet za CD nepotrebuji, kdyz mam Inet. Naopak vetsina
prispevku o RedHatu se tykala spis nejakych problemu.

Pokud uz nekdo s necim zacne a staci mu to, pak nema moc duvodu
menit platformu. Ale co ma kdo vedet, co delat po ohlasenych chybach?
Jedine, co se pak da delat, je zkusit nejakou vyhledavaci sluzbu
a danou chybu nechat vyhledat. Pokud se nic nenalezne, uzivatel se
zacne silne znepokojovat. (Dal uz o problematice styku cloveka se
strojem moc nevim, ale problem mi pripada dost vazny.)

: to je mi zcela volne - prece se nebudu divat na rozhazene `ls` :-)

Je nekde na viditelnem miste zdokumentovane "Pozor, cestina je
v instalaci udelana tak, ze ls -l zpusobuje rozhazene vypisy?"
Pokud ne, pak je asi nekde problem.

: No tve puvodni prohlaseni ve me vzbudilo dojem, ze se jedna
: o cloveka, ktery slysel, nebo cetl, ze existuje Debina, kupodivu zvolil
: dobrou distribuci ale neumi cist anglicky a chce tu predhazovat instalacni
: registry od Billa  :-)

Pravda je nekde jinde: S Unixy jsem zacinal pred peti lety.
Zazil jsem i doby, kdy se jeste o lokalizaci na Linuxu vubec nemohlo
mluvit. [Tohle treba take mohla byt pricina, proc jsou dnes tak velke
problemy s (ne)lokalizaci nekterych programu.]

Windows moc nepouzivam. Necitim se v nich dobre. Ale pro mnoho
lidi to je a bude jedine mozne reseni.
Radsi se pohybuji mezi DOSem, Netware, Solarisy, Irixy, Unixwary,
*BSD a Linuxy (poradi neodpovida oblibenosti).

Rudolf Cejka  (cejkar na dcse.fee.vutbr.cz;  http://www.fee.vutbr.cz/~cejkar)
Technical University of Brno, Faculty of El. Engineering and Comp. Science