Programovani

Petr Snajdr pesna na didot.cz
Pondělí Září 14 20:18:22 CEST 1998

Dobry den,

On Mon, 14 Sep 1998, Daniel Teufel wrote:

> Preji nadherny den
>
> Nejspise definitivne jsem zanevrel na programovani pod Win95/98/NT/3.11

Blahopreji

> Ikdyz jsem prakticky delal programy jen pod posledne jemnovanou verzi z
> programatorskeho hlediska velmi svazujiciho OS.
> Muj problem je asi nasledujici
> 1) preorientovat se na cecko
> 2) preorientovat se na cecko pod linuxem/unixem

Zalezi co chcete vytvaret, ale neni nutno vse delat v C/C++.
Jsou tu prece Perl, Python, Ada, Lisp, Prolog atd.atd.
Podivejte se na http://www/xnet.com/~blatura/linapp6.html#tools

> Mohl by mi nekdo vysvetlit jak Fyzicky funguje linux/unix?

Priznam se, ze mi neni prilis jasne co myslite slovem "fyzicky", ale
snad by mohlo byt nejlepe zacit s knihou M. Bacha: Principy Unixu.

> Predpokladam ze a nejspis to ani jinak nejde tak tento OS je rizen
> zjednoho jadra rekneme procedury. Vim ze linux se nezna ani s biosem a
> vsechno si dela sam.
> Takze aby me vami podana informace uspokojila tak bych rad vedel co
> vsechno se deje pri spusteni programu. Jak se zajistuje chod vice procesu
> najednou a takove ty veci ve kterych se obvykle rype rekneme systemovy
> programator. (klidne na me muzete mluvit i strojovym jazykem) :-).

K tomu je pro zacatek vhodna vyse uvedena kniha a nebo pripadne zde
jiz nekym dopurucovane knihy (Programovani siti OS UNIX atd.)
Muzete take nahlednout na http://www.linuxhq.com/LDP/LDP/tlk/tlk.html
a samozrejme take do /usr/src/linux :)

> No a ted to hlavni co vsechno musi obsahovat zdrojovy text ceckoveho jazyka.
> kde najdu seznam vsech dostupnych knihoven a kde najdu popis co ktera
> procedura dela a kde to najdu cesky :-))).

Pokud si vystacite s ANSI C, pak treba to. Jinak popis zakladni
nejzakladnejsi knihony glibc je soucasti jeji distribuce (viz.
nejaky archiv GNU software). Ve formatu PostScript pro starsi verzi
glibc najdete dokumntaci napr na: ftp://was.pvtnet.cz/pub/doc/GNU
	Pokud jde o graficka GUI je mozno ziskat velice podrobny
manual x Xprotokolu, Xlib, Xtoolkit apod., ale uz jsem zapomel kde
(www.x.org?) a kdyz jsem jej hleda posledne, nejak jsem jej nemohl najit
:). Nicmene spise nez tyto veci se pouzivaji nejake knihovny typu
Gtk, XForms, EZGWL a ja nevim jake jeste. Kazda ma dokumntaci
primo v distribuci a nebo "nedaleko ni".

> Rad bych privital i vas nazor na to jak se na program jako takovy divat.
> A jeste neco je programator pod linuxem otrokem toho to operacniho
> systemu? Nebo si muze delat co chce jako pod dosem?

Muze si delat co chce, ale je otazka co tomu rekne operacni system :-)
Casto prilis neplytva vyrazy :-). V principu asi lze delat temer
cokoliv, ale na hodne veci existuje standardni reseni, ktere je lepe
pouzit. Diky tomu, ze mate src. jadra muzete menit i je, ale zase je to
otazka ucelnosti.

>                                dekuji za odpovedi
>
>                                                dabel

S pozdravem