EIDE BIOS & LINUX

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pondělí Duben 12 14:03:52 CEST 1999

> Zdravim
Taky.

> Prosim Vas o radu.
>
> Linux mi pri startu hlasi velikost disku
> hda CHS:612/64/63
> hdb CHS:525/64/63
> Ve skutecnosti mam disky
> hda CHS:2484/16/63
> hdb CSH:2100/16/63
Premapovani zvane LBA (Large Blok Address)

> Ve FAQ jsenm se docelt, ze Linux nepracuje s BIOSem.
To je pravda.

> Tak proc prebira BIOSovou definici disku.
Protoze musi. A definici prebira pouze z bootovaciho disku (pokud se
mylim, opravte me). U ostatnich se podiva do partition table (PTBL) a
podle toho se zaridi. Tohle tvrdim proto, ze mam disk neuvedeny v
BIOSu, ale presto plne funkcni pod W95 i Linuxem. Zkratka si
"oliznul" zarizeni povesene na radici, rozloskal PTBL a dohledal
partisny.

> Navic testovaci program western digitlu mi precet ty disky spravne.
Jde o to, co je "spravne".

> Navic BIOS ve svy tabulce udava ma schovanou i tu spravnou definici.
To, co nazyvate "spravnou" definici je ve skutecnosti fyzicke
rozlozeni. Pristup z DOSu je omezen cislem cylindru do 10-ti bitu,
takze DOSovska partisna musi lezet pod hranici 1024 cylindru. Totez
plati i pro umisteni kernelu (lilo).

Pokud je potreba pristupovat nad 1024 cyl., udela se "premapovani" -
napr. misto 16-ti hlav se pocita s 256 a umerne tomu klesne
premapovany  pocet cylindru => chodi to i pod DOSem (az do limitu 2.1
GB).

Linux prebere parametry (krome bootovaciho) disku primo z nej a
respektuje nastavene rozlozeni.

> Mmohl by mi nekdo poradit jak na ten Linux?
Linux si to obhospodari sam (pokud bude jadro pod hranici 1024 cyl.).

> Mam strach aby mi Linux na disku neudelal jeste vetsi paseku nez tam je.
Zbytecne. Daleko vetsi paseku udelaji padajici Wokna (opakovana
smutna zkusenost).

> Je mozne to nejak spravit?
Neni co spravovat.

Miroslav BENES