FAT(32) - jak vytvorit ?

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pátek Duben 23 09:59:16 CEST 1999

Preji krasny den !

Mam drobny problem. Na prenaseni dat pouzivame externi HDD (byvala
externi CD-ROM), ktery funguje dobre pod linuxem i W95. Zkousel jsem
vymenit stavajici disk (Maxtor 2.1 GB) za vetsi (Maxtor 2.8 GB) s
timto vysledkem :

Puvodni nastaveni :
1. disk	-	/dev/pda1		-	FAT 2.1 GB
2.disk	-	/dev/pda1		-	hidden FAT 4 MB
			/dev/pda2		-	Extended
			/dev/pda5		-	FAT32 2.8 GB

Takto byl nastaveny, aby po pridani na "ksandu" IDE neposunul
prirazena pismena.

Ted bych ale rad nastaveni zmenil na :
			/dev/pda1		-	FAT32 2.8 GB

Z Woken to nejde (fdisk vidi jenom interni disky), takze jsem pouzil
linux (RH 5.1). Pomoci fdisku jsem zrusil oddily, vytvoril novy a
nastavil jsem mu typ 0x0B (FAT32). Pak jsem zkusil mkfs.msdos, ale
nepochodil jsem podle svych predstav :

1) na prvni pokus se na oddilu /dev/pda1 o velikosti 2.8 GB vytvorila
FATka o velokosti 2.1 GB.

Je to normalni ? Linux mi ji primontoval, ale ak by s tim potom
spolupracovaly jine systemy (v PTBL neco jineho nez ve skutecnosti
?!?).

2) pri druhem pokusu jsem z fdisk-u opsal pocet bloku a zadal to jako
parametr pro mkfs. Zadal jsem i parametr -v (verbose) a nestacil jsem
zirat. Vytvorila se FATka o velikosti 2.8 GB. Ale je FAT, nikoliv
FAT32 !! A velikost clusteru je 128 sektoru (= 64 kB !). To je prece
vic, nez je povolena max. hodnota 32 kB. nejvic me sokovaly Wokna,
protoze s tim v pohode spolupracuji a navic DOSovske aplikace ukazou
skutecne volne misto (ackoliv driv zobrazily max. 2.1 GB).

Dotazy :

a) Jaky program se ma pouzit na vytvareni FAT32 ? Prip. jake
parametry se maji pouzit pro mkfs.msdos ?

b) Jak se da zadat (automaticky) velikost oblasti ? Opsat si cislo z
fdisku je pekne, ale radsi nechci domyslet, co by se mohlo stat,
kdybych se upsal.

c) Muze mit s clustery > 32 kB nejake problemy ? Vsichni se tvari, ze
se nic nedeje, ale uprimne receno, moc se mi to nezda.

Diky za odpoved.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s