Dotaz na Sendmail 8.9, lokalni sit, frontu a lokalni dorucovani

Vladimir Michl Vladimir.Michl na seznam.cz
Neděle Duben 25 21:13:54 CEST 1999

"Pavel PaJaSoft Janousek" <janousek na fonet.cz> writes:

>     Ne, je to trochu slozitejsi... - zamerem je, aby se posta ven i dovnitr
> prohodila 1x denne v 5:00. Proto mam pres Crona v 5 hodin spusten
> sendmail -q, pote fetchmail na prijem POP3 posty. V 6:00 se znovu spusti
> sendmail -q na doruceni posty, ktera je v tomto okamziku ve fronte a je v
> 100% pripadu pouze pro lokalni - dorucena od fetchmailu.... Proto je
> sendmail nastaven na prohlizeni fronty 1x 48 hodin, protoze jinak nelze
> zabezpecit, ze to udela v 5:00, ale 1x za 24 hodin, coz zalezi ciste na tom,
> kdy byl router restartovan...
> [...]

Ja jsem doma sprovoznoval neco podobneno na lokalni sit a mel jsem podobne
pozadavky. To aby se mi posta dorucoval okamzite, lze dosahnout pouze tim,
ze se sendmail nakonfiguruje jako "background", tedy ze se bude okamzite
snazit postu dorucit. Problem, ale je ze sendmail pri dorucovani vzdy bude
na DNS sahat, pouze zalezi jakym zpusobem.

Pokud je nastaven bez dns, pak se skousi spojit primo se strojem,
ktery je uveden za zavinacem (zde si samozrejme zcela urcite take do DNS
sahne pro IP adresu). Pokud je nakonfigurovan ze ma pouzivat DNS, pak
pak se spoji s DNS a pro adresu za zavinacem si necha vratit MX zaznam
a podle nej postu doruci (blize viz rfc (asi 974 nebo neco s DNS)).

Ja jsem to tedy vyresil takto:
V lokalni siti plati lokalni e-mailove adresy (pokud by mail vubec neodesel,
pak by sendmail nevedel kam ma dorucit chybovou zpravu).
Pri posilani ven sendmail pomoci genericstable prekonvertuje na jine.
U vas to ale asi pujde resit pomoci MASQUARADE_AS.

Cele me reseni je zalozeno na rekonfiguraci DNS serveru. Protoze spojeni
nahazuji rucne, tak pri nahozeni spojeni se mi automaticky rekonfiguruje
DNS, aby forwardoval zpravy ven a mel root_cache. Pri nenahozenem
spojeni toto nedela a pro vse co neni v lokalni domene vraci DNS ze nezna.

Mozna by to take slo vyresit tak, ze sendmail nakonfigurujete aby nepouzival
dns, v /etc/resolv.conf nebude DNS a budete udrzovat pouze /etc/hosts,
na lokalni sit.
Pri nahozeni spojeni pak do /etc/resolv.conf pridate DNS a provedete
sendmail -q. Vyhoda je, ze by slo pouzit chroot, a tedy by to mohlo
fungovat i na jinak normalne fungujicim stroji.

Pro vyhrazeny stroj bych mel jeste jedno reseni
(ale nevim jestli bude fungovat):
Rozbehnout lokalni DNS, jako sekundarni DNS domeny (zarucena jednoducha
sprava IP adres), ale pro tento stroj
jednine DNS. A DNS prestavovat podle toho, zda bude linka funkcni (DNS
by mela forwardovat dale) nebo ne (DNS by mela nelokalni dotazy odmitnout,
neforwardovat).

Take je vhodne zmenit nastaveni, za jak dlouho se ma poslat varovani
o nedoruceni (ja mam tri dny):

define(`confTO_QUEUEWARN', `3d')dnl

					Vlada Michl
*  Name:    Vladimir Michl           Student of Palacky University   *
*  E-mail:  Vladimir.Michl na seznam.cz                                 *
*           Vladimir.Michl na mujweb.cz - home modem                    *
*  Web:     http://www.inf.upol.cz/~michlv                           *
*  Tel:    +420/68/5391545                                           *
*           068/5391545                                              *