RedHat 6.1cz

Petr Kolar Petr.Kolar na vslib.cz
Středa Prosinec 22 13:03:21 CET 1999

   Dobry den

sert na email.cz wrote:
> Chtel bych se podelit s Linuxovou verejnosti o moje zkusenosti s distribuci
> Linuxu Redhat 6.1cz. Uz ta dve pismenka "cz" jsou zajimava. Koupite-li si

   Je to Redhat 6.1 plus co nejvice baliku vhodnych pro ceskeho uzivatele,
ktere v normalnim RH 6.1 nejsou (protoze ruzna paka jako treba ja, si jeste
porad nezjistili, kam poslat Czech-HOWTO, aby bylo mezi standardnimi HOWTO,
a diky tomu bylo ve standardnim RH, pod jakym nazvem uploadovat ispell-
czech, aby jej u RH milostive prijali, nebo protoze zakony USA omezuji
vyvoz sifrovaciho softwaru). Jak by se to melo jmenovat? Redhat
6.1trochu-cz?

> Windows 98cz, muzete si byt jisti dokanalou lokalizaci.

   Bylo tomu tak i v dobe, kdy jste si mohl koupit Windows na CD za 150 Kc?
A tusim, ze MS na tom CD dodal i kompletni lokalizaci programu od dalsich
5 nebo 100 vyrobcu (Adobe, Symantec, ...). Bohuzel se tam dostaly i takove
perly jako "Windows se restartuje", "probiha cekani", "Osudna chyba; Nelze
precist konfiguraci IP", "zostrit obraz".

   Jinak: pokud budete mit pripominky k prekladum (i jinym vecem), zkuste
napsat autorum, do konference czman na linux.cz (pouze preklady), nebo do
teto konference. Zkuste jim nabidnout preklad, ktery je lepsi. Obvykle vas
nevyhodi (obcas vas dopis i vyplave na zacatek TODO seznamu ;-).

>                                                         Dokonce i znakove
> programy typu fdisk, s vami komunikuji Cesky. Napr. behem instalace
> Redhat 6.1"cz" jsem se setkal s oknem, kde nadpis byl Cesky a text v nem
> anglicky.

   Bohuzel. I hlaseni, ktera byla prelozena, se zobrazuji anglicky, jsou
problemy s ceskymi fonty, pada fdisk, atd... Instalacni program RH 6.1 je
sice v grafice, ale je sit horkou jehlou. Nevahejte a piste oznameni o
chybach na http://bugzilla.redhat.com/bugzilla/ ...

>            Ja bych to dokonce oznacil za klamavou reklamu.

   Jo az budeme mit tak dokonale zakony na ochranu spotrebitele, ze
budete moci za RH N.Ncz zazalovat Computer press a Milan Kerslager vam
vyklopi 100 tisic za to, ze stravil vytvareni RH 6.1cz nekolik desitek dni
a noci, pak samozrejme nebude na svete pro podobne smejdy jako Linux misto.
Jenom se nebudete moci divit, az si budete muset upgradovat zaludek pri
prechodu na MS-chleba 2010 (protoze jenom silni preziji)...

> Kdyz jsem otevrel instalacni prirucku byl jsem sokovan. To, co je psano na
> strane 22, mi vyrazilo dech. Cituji:
> Typ instalace
> Workstation (Pracovni stanice)
> "Je prizpusobena pozadavkum beznych uzivatelu, kteri se s Linuxem teprve
> seznamuji a nechteji stravit zbytecne mnoho casu instalaci. Volit muzete
(cast vypustena)
> Instalator by mel mit k dispozici alespon 600 MB

   Pokud nemate tolik mista, budete muset zvolit Vlastni (Custom)
instalaci... Mate-li mene nez asi 250 MB, budete se s RH dost mlatit,
mate-li jeste mene, musite si zvolit jinou distribuci - pekny prehled
tech nejmensich je na http://www.toms.net/rb/home.html .

> aplikace budou mit stejny trend v jejim pouzivani. Pri nedostatku pameti
> jsou aplikace pomalejsi ci dokonce obcas kolabuji. Kupodivu server nama

   Pomalejsi ano. Kolabuji - jsou spatne napsane. Korektni aplikace by pri
nedostatku pameti mela vypsat chybove hlaseni a slusne skoncit. Bohuzel
i na Linuxu se vyskytuji aplikace, ktere to nedelaji. General protection
fault samozrejme take neni slusny konec.

> takovou spotrebu pameti jako desktop, nebot napriklad Netscape spousteny
> z KDE ve spolupraci s GIMPem dokaze zabrat i 500 MB!!! virtualni operacni
> pameti(samozrejme to neni pravidlo)". Konec citatu.
> Hmm kdyz to neni pravidlo, tak je to vyjimka, ktera toto pravidlo
> potvrzuje.

   Jo, pri editaci obrazku 3000x2000 pixelu v true coloru a s vrstvami se
holt ten obrazek nekam nacpat musi. Pokud to nebyla takova situace, jde to
asi na vrub Netscapu, ktery je opravdu velice spatny. Snad Mozilla bude
lepsi...

> Co nam doporucuji? Opet strana 23. Cituji:
> "Snazte se vysetrit si misto na odkladaci prostor pokud mozno co nejvetsi.
> Jadra Linuxu 2.2 jiz nemaji limit 128 MB pro odkladaci oddil, a tak
> strankovaci oddil na disku o velikosti 256 MB je spolu s 64 MB operacni
> pameti vynikajici kombinace pro provozovani temer cehokoli na Linuxu."

   64 MB RAM se pri pouziti KDE urcite neztrati. 256 MB swapu je dost
prehnane. Na preklad jadra, mozilly a upravu obrazku 640x480 jsem zatim
vystacil se 128.

> Ja proti Linuxu nic nemam. Ale co mam delat? Mam hardwer Pentium 100MHz,
> 16 MB Ram, pevny disk 540 MB a Netscape v KDE pouze spustim. Ale pracovat
> se v tom nada. Takze se vlastne nic neusetri, protoze koupit novy hardwer
> stoji take par tisic. Ale Windows jdou na tomto hardweru dobre.

   Pokud nechcete utracet nakupovanim lepsiho hardwaru, musite se spokojit
s mene narocnym spravcem oken - treba fvwm.

> Nechci nikomu nutit svuj nazor, ale tohle jsou jenom fakta.

   ... a nesplnena ocekavani. Nicmene pokud se na Pentiu 100 MHz s 16 MB
RAM vzdate KDE, tak z vaseho dopisu zbydou hlavne problemy s instalacni
priruckou :-) . Teda ne ze by nebylo co opravovat a vylepsovat. Chce to
posilat chybove zpravy - autori obvykle nezvladnou otestovat vsechno.

   Bohuzel Linux casto kritizuji i lide, kterym vadi, ze nejde spustit
jako aplikace pokud mozno pod Windows 3.11.

                                                     Pekne vanoce
--
                          ***  Petr Kolar  ***
             Phone: +420-48-535-2371   Fax: +420-48-535-2229