je GPL v Ceske Republice neplatna?

Pavel Makovec pavelm na debian.cz
Čtvrtek Únor 11 15:14:05 CET 1999

Ondrej Suchy napsal:
>kolega se mne snazi presvedcit, ze General Public License je v Ceske
>Republice neplatna, alespon nektere jeji casti, protoze se pry v CR
>nelze vzdat autorskych prav (tak to je mozne, ale o vzdavani se prav
>jsem v GPL nenasel jedinou zminku), ale hlavne proto, ze:

O platnosti nebo neplatnosti GPL by mohl rozhodnout jedině soud,
a to na základě mnoha proměnných (důkazů) v určité situaci, takže
obecně nelze říci, že GPL v ČR platí nebo že naopak neplatí.

>autor podle ceskych zakonu vzdy ruci za software a tohoto ruceni se
>nelze zbavit ani prohlasenim o tom, ze software pouzivate na vlastni
>riziko

V ČR se autor odpovědnosti zbavit zatím nemůže, nicméně může
vyvinout přiměřené úsilí na odstranění případných problémů a mělo
by být všechno v pořádku.

>a to se mi zda mozne, cetl jsem uz nekolik clanku ve kterych byl
>Microsoft obvinovan ze jejich klauzule o zaruce v EULA je v CR neplatna,
>protoze viz. vyse.

Pokud je to problém, ten si vyřeší příslušné firmy a jejich právníci.

>neni mezi nami nejaky pravnik ktery by mi poradil jak kolegu obratim na
>pravou viru?

Právníci dělají jen rozbory ;-) Nicméně je jasné, že by nějaké problémy
s autorským zákonem z roku 1965 a GPL být mohly. Česká nadace pro
podporu free softwaru proto již shromažďuje podklady v této záležitosti.

Na linuxové sobotě prezentoval jeden právnický rozbor p. Matěj Cepl.
Jedná se o asi první analýzu volných licencí, ale jelikož nejsem právník,
nemohu jej hodnotit. Zřejmě budou potřeba ještě další pohledy na věc.

S pozdravem,
Pavel Makovec
--
pavelm na debian.cz