Linux a komerce (Bylo Re: POLEMIKA: Clanky o Linuxu - jeste

Oto Buchta oto_b na jezek.buchtovi.cz
Pátek Únor 19 09:58:56 CET 1999

Dne Čt, 18 únor 1999 mchaloupka na merkur.merlin.cz napsal(a):

> [...]
>databaze na pozadi, me privadi do stavu zurivosti kdykoliv, kdy s nim
>mam pracovat a to z duvodu absolutni nepruznosti. Prace s okny je
>nesmirne pomala (prekonava to v pomalosti dokonce i StarOffice pod
>windoze, coz je co rict) a navic se to chova svehlave, kdy clovek
>nevyplnuje okynka a kombace, jak by chtel, ale jak se program
>domniva, ze je to spravne. Za dalsi, po zkusenostech s praci v Excelu
>jsem pochopil, ze radsi budu tri dny v Centure a pod Oraclem
>programovat aplikaci, nez bych se snazil donutit tento skvost delat

A jsme u toho. Ten, kdo umí programovat, si to svoje, co potřebuje,
naprogramuje (mimochodem programovací jazyk z Excelu je stejně silný RAM
(Random Access Machine), který je stejně silný jako Turinguv stroj a je v
něm tedy možné napsat cokoli včetně jádra. Uživatel, který ale programovat
nechce (protože to neumí), potřebuje, aby věc, kterou chce udělat, přibližně
podporoval jeho tabulkový kalkulátor a on nemusel dělat nic jiného než klikat
myší. Tento přístup vnucený Micro$oftem je sice zrůdný, ale vnutil ho téměř
všem. Bohužel. Proto taky je v této konferenci tolik dotazů na WYSIWYG editory
a téměř žádný na TeX. Lidé to chtějí a na Linuxu není to, co bych jim mohl
nabídnout. Je smůla, že M$ má opravdu nejlepší česky píšící tabulkový
kalkulátor, browser, nejhezčeji vypadající mailer a tak bych mohl pokračovat.
Ohromné úsilí stálo Micro$ofty než se dostali do tohoto stadia. A není to
opravdu jen marketing. Je to i o aplikacích. A, teď to řeknu fakt natvrdo, o
předpřipravených řešeních (šablonách). Bude-li chtít být někdo tak dobrý, musí
přijít se stovkami šablon, které budou řešit 99% všech požadavků. Jenomže který
programátor se bude zabývat šablonama, že? Tady by to chtělo, pánové, asi
zapojit své drahé polovičky. Vy programujete, ony dělají podpůrné věci -
příklady, šablony, ... Zkuste se nad tím zamyslet a třeba nebudu jediný.

>Z techto duvodu si myslim, ze linux (nebo
>jiny OS) nutne musi tuhle nestvuru prevalcovat, protoze dinosauri
>taky vymreli na nedokonalou prizpusobivost.

Dinosauři taky mohli vyhynout na něco úplně něco jiného. A navíc. Když takový
dinosaurus rozšlape všechno živé kolem a sám bude schopen bez toho okolního
živého žít, zůstanou jenom dinosauři. Tedy Micro$oft.

Teclontar
Ten Kdo Chodí Všemi Směry Zpátky Vráti Se Zas